Lyckodag!! Bra foder vs dåligt foder

Kaki

Trådstartare
Idag har det omöjliga skett. En travtränare ringde upp mig och ville byta sitt jättebra hö mot mitt dåliga (hennes högdräktiga sto hade fått fång :( )! Jag ska självklart ja så nu har jag bra hö på skullen och jag fick fyra namn på bönder som har bra hö också :D PLUS att jag fick reda på en bonde som har skitbra analyserad havre!

Så det har verkligen varit en lyckodag och jag har fått många kontakter i travvärlden också! :)

Sv: Lyckodag!! Bra foder vs dåligt foder

Nej verkligen inte! Snarare var det på tiden :p Fast jag tycker synd om hennes sto :( Men men, fång händer...

Hon skulle iaf få hämta hem stoet imorron trodde hon igår :) Ska föla om ca en månad. Jag önskar dom all lycka!

Ja men ska hon svälta sitt högdräktiga sto nu? :eek:

(Nej det är ju inte ditt problem).

Grattis till en lyckad foderdag!

Nu är det inget som angår någon av oss men vet hade sagt (tror jag) att hon skulle ge henne näringsfattigt hö till en början. Just i fångfasen med hovbensrotation och allt så ska man väl absolut inte ge proteinrikt hö?

Det där är urgamla rön.

Protein ger INTE fång.

Så att svälta ett högdräktigt sto är bara dumt.

Saftfoder däremot är mer lämpligt att låta bli.

Men, som sagt, det är inte ditt vare sig fel eller problem.

Näe, men jag håller ändå tummarna för att stoet ska överleva... Just nu ser det inte så ljust ut lät det som när jag ringde ägaren... *hoppas hoppas* Trist iom att det var så nära fölning också! Då blir det två förluster i en...

Nu är det inget som angår någon av oss men vet hade sagt (tror jag) att hon skulle ge henne näringsfattigt hö till en början. Just i fångfasen med hovbensrotation och allt så ska man väl absolut inte ge proteinrikt hö?

Verkar konstigt att ett högdräktigt sto helt plötsligt skulle ha lägre näringsbehov bara för att hon fått fång, en fånghäst är en sjuk häst som behöver bra mat, dock i form av bra grovfoder, inget kraftfoder. Bra hö, lucern och kanske matolja för att få tillräckligt med energi! Men det är ju tur för dig att de verkar ha träffat en veterinär som inte hängt med i nya rön angående fång.

Så kan man ju också se det. Nä men jag vet inte om hon ville ha sämre hö att blanda ut med eller något. Är ju inte insatt i fallet.. Dock är jag helt hundra på att hon försöker göra sitt bästa för hästen. Hon va verkligen sjukt orolig :/

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 878
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Hästmänniskan Hej Jag har under åren postat många trådar om mina hästar. Jag har haft sån satans otur eller vad fasen man ska kalla det. Det är inte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Blöt utebox!
  • Lymfangit