luzern som strå?

B

BadbrudenXS

Vad räknas luzern som? grov eller kraft foder? kan jag ge pållan det innan jag rider eller minst 1 timme innan som vanligt kaftfoder?

kjamisar :banana:
 
Lucern räknas som grovfoder, oavsett om det är i strå eller pelletsform...jag skulle inte ge det precis innan jag red, du vet kanske hur det känns att träna precis efter man har ätit :idea:
 
Räknas som grovfoder, men är väldigt mättande så jag ger aldrig lusern precis innan ridning. Å andra sidan så väntar jag även ett litet tag med ridning efter en större mängd högiva.
 
Och då tar du in hästen nån timme innan ridning från bete oxå då?!?! :devil: Sorry, var bara tvungen :D

Givetvis ska man inte ge så mycket kraftfoder innan ridning. Men högiva?!?! Tror inte att det är någon som reflekterar över detta en sommardag när hästen äter dygnet runt.

//Alice
 
Ja självklart gör jag det! Jag tar alltid in hästen/hästarna (minst) någon timme (helst flera om det går) innan jag rider när den går på bete.
 
Har jag tex hoppträning så får den alltid stå inne och vila magen minst 2 helst 3 timmar innan.
 
Å andra sidan är det just som du säger dom äter "dygnet runt" och äter inte alls lika mycket på kort tid som dom gör på vintern när man ger dom två kilo ett visst klockslag!

Jag skulle inte heller rida ett hårdare pass efter att fodrat högiven precis innan. Men ta en promenad gör jag när som helst "utan tanke på när hästen åt" sist.
 
Ja, en lättare promenad mår ju bara magarna bra av. Det kan man göra precis när som helst. Det jag tänkte på när jag skrev att jag inte utfodrar hästarna precis innan ridning och att jag tar in dem från bete ett par timmar innan ridning så var det inför en lite mer aktiv träning.
 
Hästen är gjord för att när som helst, även mitt i en mattugga, kunna springa för livet.
Det är lätt att känna efter på sig själv och dra slutsatsen att inte äta mycket innan träning. Vi är människor och kan säga hur vi mår o kräkas.
Hur vet vi vad som är bra för hästen?
Jag, som är distansryttare, kan inte stå o vänta på att det ska gå 2-3 h efter hästen ätit upp sitt gräs. På tävling måste hästen så ofta som möjligt äta gräs (hö, hösilage, ensilage eller bete).
Denna mage är gjord för att aldrig vara tom. Kanske mår hästen sämre av att jobba med tom mage än med full?
Jag förespråkar inte en stor kraftfodergiva precis innan träning. Kraftfoder är människans påhitt. Men förmänskliga inte hästen genom att tänka på hur ni mådde den gången ni sprang 10 km precis efter en söndagsmiddag.
En annan femma är att hästen kan prestera sämre för att mag-tarmkanalen snor energin för att smälta maten istället för att förse musklerna med behövlig energi. Men det är en annan sak.
// Linda
 
Jag är oxå inne på din linje...
En vildhäst som blir jagad av ett rovdjur, säger inte
-Sorry, jag har just ätit, får inte springa förrän om 2 timmar..
Hästens matsmältningssystem är inte alls samma som människan, utan anpassat till att hästen är ett flyktdjur, och ska kunna ta till flykt(röra sig)oavsett när den har ätit :bow:
 
du är en smart tjej du! ;)

jag har aldrig tänkt på det viset och då har jag gjort som många andra och låtit hästen stå en stund innan, visserligen bara en halvtimme eller så, men ändå!

tur att det finna sånna människor som du som kan tänka lite mer logiskt än oss andra :bump: :bump:
 
Jag tror också att det är en skröna att hästen behöver "vila sin mage" innan ett träningspass.

Ungefär i samma stil som att man inte får bada förrän minst en timme efter man ätit. :angel:

mvh Jessica
 
men det där om att man inte får bada är väl för att man kan få tarmvred :crazy: :confused: i alla fall vad jag har hört
 
Jag märker i alla fall stooor skillnad om hästarna precis kommit in från betet (dåsiga och "sommarjästa") och jag sätter igång med ett hårt träningspass. Det funkar helt enkelt inte. Jag har även tidigare haft galopphästar och de presterar inte bra om de får springa på full mage... Det är alltså inga så kallade skrönor som jag valt att tro på utan det har kommit fram av erfarenhet... Nu kan jag ju inte svara för alla hästar, men mina är det så med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 316
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 093
Senast: Tjholahopp
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 050
Senast: Lyan
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp