Luva dygnet runt..?

Viggen

Trådstartare
Ni som har hästar med luva..går dom med den dygnet runt eller? ..tänkte om man har den på över natten kanske det blir svårt för dom att se..? Hm..:confused:

Sv: Luva dygnet runt..?

Mina ser utmärkt med den på natten också i alla fall.

Här är de på även nattetid, dock så får de vara utan dem 5 - 7 h på dagen när de står inne för värsta insekterna. Bra dagar när de kan gå ute heldygn får luvan vara på utom vid ridning.

Jag har "stäpphagar", dvs mitt på skånska platta soliga slätten. Här verkar huvhästar ha mest problem i skymningen, de är klart oroade över den under dagen men på natten verkar de inte bry sig.

Jag har aldrig bott så att jag kunnat studera hästar som går i mer skogsaktiga hagar men enligt påstående från andra så verkar de inte ha några som helst problem med den där.Kanske pga att det alltid är lite skuggigt där?!?!

Det finns huvor som inte täcker ögonen men däremot öronen och det är enligt mig humanare för det är ju i öronen det verkar vara riktigt obehagligt med insekterna. Ögonen kan skyddas med pannlugg eller "snörpannband".

Hur menar du de har problem på 'slätten'? När det är ljust/sol eller vad?

Jag har både och, både slätt och skog. Just nu går de under betesinvänjning på vall, utan ett enda träd eller ett uns skugga. Och det är rena sommarvärmen här, dvs strålande sol från arla till sent. De har inte reagerat på något 'avigt' vis, och ser lika bra som innan.

Enda jag sett någon häst vara störd över i samband med luva så är regn, när de är blöta och regndroppar, då syns det nog inte mkt.

Här är det lika stort behov av att skydda ögon som öron dessvärre, blir ofelbart ögoninfektioner annars av flugor och skit. Men har inte kallblodsras med ordentlig pannlugg t ex vilket kanske skulle gjort skillnad.

Det beror lite på vilket sorts nät mössan består av.

Titta igenom den själv.

visst ser de sämre, men jag upplever att de ändå inte rör sig så mkt i mörkret- kanske beroende av detta:confused:

Den här tiden eller längre framöver så är det inte riktigt mörkt så många timmar.

vid regn åker de av.

Min gamla åsikt var att luvor var väldigt taskigt mot hästar eftersom de så uppenbart ser dåligt/känner sig obekväma med den när de har den på. Men då grundade jag min åsikt på de hästar som bott här hos mig och haft huva på sig.
Jag har dock blivit upplyst om att hästar i skogshagar inte alls har de problemen så då är det väl så antar jag.

Men jag är nyfiken på vad det var för 'effekter' du såg i dina slätthagar? Som var negativa alltså.

För mina reagerar inte olika med luva på oavsett skog eller 'slätt', därför jag var nyfiken.

De rör sig ogärna, står med huvudet högt och går alldelles för nära staketet så att de får stötar på bogen av det.
Det visar på små olika sätt att de är obekväma med sin huva.
Till saken hör att jag bor med hästarna, ser dem dygnet runt och älskar att studera dem, så jag märker väldigt små förändringar i deras beteende
Jag har även en öppning i min ena hage och 3 olika huvhästar har sprungit rakt igenom staketet flera gånger bredvid öppningen för att de helt enkelt inte sett öppningen.

Nu kan man alldelles säkert vänja dem vid huvan men jag har aldrig haft hjärta att göra det, efter max 2 veckor har jag befriat dem från eländet.

Var som sagt bara nyfiken, eftersom ingen här någonsin reagerat så (och jag gick ju hemma i 4 år så har ju sett dem i princip dygnet om). Mest hobbyklurande vad det kan bero på (typ av huva, hur högt solen står etc). För det är en sak jag fascinerats av när det gäller mina med luva, de har inga problem växla mellan sol och skugga, ens i högfart under bus tycks de reagera. Däremot kan de blinka några gånger när de kommer in i 'mörkt' stall från väldigt solljust.

Haft ett par genom åren som helt sonika vägrat luva, den ena genom att ta av den hela, hela tiden och den andra genom att anse att den blev BLIND på riktigt, gick inte ens få den ur stallet med luva på.

Ha:rofl:

mina kommer o vill få mössan påsatt- sänker huvudet o hoppar i själva.
de älskar den:love:

Ha:rofl:

mina kommer o vill få mössan påsatt- sänker huvudet o hoppar i själva.
de älskar den:love:

Samma här, det hände de kliar av sig den av misstag, och då kommer de verkligen och stoppar i huvudet när man kommer ut och ska ta på den.

Bäst var när lillponnyn mötte mig med luvan i munnen :D Nu tror jag mer han lekte med den än tyckte 'här, fixa!' men jag önskar ändå jag hade haft kameran ;)

Köpte en huva åt min pålle för några dagar sedan eftersom han blev jätteirriterad av flugorna. Dom var i både ögon, öron o näsa på honom. Han kunde inte stå still o slappna av som han annars gör utan stod bara o slängde med huvudet eller sprang!
Huvan som jag köpte täcker öron, ögon o en stor del av mulen. Han hatade den först med idag verkar han inte bry sig alls, han har nog fattat fördelarna! Han får ha huvan på dag som natt så länge det behövs.

Kanske? Jag har ju inte haft någon av de raserna själv, men andra kanske har erfarenhet?

Här har det ju varit hbl, fbl, arab & welsh

Min hårfagra häst får en massa blodsugare i öronen så hon får ha Bucas luva med öron, då flätar jag luggen så den inte hamnar i ögonen.

Undrar om det finns luvor för bara öronen, mer än sådana där rid-luvor? Fast då måste man väl ha grimma på också kanske.

Här går de med luva dygnet runt, tror inte det är några problem med synen.
Min ponny tillhör också de som kommer och nästan klär på sig luvan själv, tycker inte att sånt där flugpannband funkar och inte fasen låter jag honom gå utan luva.

Mina hästargår i kuperad ehagar med både stog och ängar. Dom har alltid på sig sina flug huvor dock ej när det regnar. Dom har väldigt mjuka huvor så om dom skulle fastna går dom sönder lätt. Annas hade jag ej vågat ha de på dom i skogen.

Min herre har sin huva dygnet runt på betet. Inga problem kvälls och nattetid. Enda jag har märkt på honom, är när han kommer in från hagen till stallet, - ljust till mörkt.
Är kbltravare, men inte så hårfager så att luggen räcker...:crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: movi
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
12 652
Senast: Araminta
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka