Lutad Halm. Foder til häst?

Netika

Trådstartare
Min fundering rör sig kring detta med Lutad Halm. Jag har aldrig stött på det men fick nyligen frågan av en ko-bonde, som tidigare fodrat sina kor med det, om man kunde fodra en häst med det.
Han förlkarade att det var vanlig halm som behandlades med lut (natriumhydroxid) och sedan fick torka och att detta gjorde halmen mer "lättsmältlig".
Jag gjorde en sökning på Buke och fann bara en tråd om det och den var dessutom kort. I den stod det att man använde ammoniak.
Någon som vet hur man gör Lutad Halm?
Hur påverkas smältligheten?
Påverkas näringsvärdet?
Och slutligen; är det ett lämpligt utfyllnads-grov-foder/måste-ha-mer-grovfoder till häst?
Någon som har erfarenhet och vet något om Lutad Halm?
/Netika

Sv: Lutad Halm. Foder til häst?

Lutat halm är ingen fara alls att ge till hästar trots att det behandlats med ammoniak.
Tyvärr har jag inte mina anteckningar framför mig och kan inga värden på det i huvudet men jag har för mig att det ligger ungefär som vanlig halm.

när jag gick på lantbruksskola så fodrades kossorna (amkor) på många kringliggande gårdar med amoniakbehandlad halm, detta istället för hö. vår lärare sa även att det användes flitigt som grovfoder i england till ponnys(istället för hö :crazy: ). har dock inte hört att någon i min närhet (ko-bönder) har använt det som grovfoder på över 20 år, vilket har fått mig att dra som slutsats att det inte va så bra. kommer iallafall ihåg att det luktade väldigt starkt .

Är lutad halm samma sak som amoniakbehandlad halm som inplastas???
Är det samma sak som den amoniakbehandlade halmen så säger iallafall mina bönder runt om i trakten att halmen ges i första hand till ungdjur. I år är det ju ganska vanligt bara för att sommaren har varit som den har!
Vet inte alls om mitt svar hjälpte dig det minsta men men......

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka