K

Kicki_J

Jag har drabbats av dessa vansinnigt äckliga kryp på ena pållen, de två stona är inte berörda alls trots att de går tillsammans i hagen, de är väl inte så goda att käka på antar jag! Hur som helst så är lillpållen det gäller helt otröstlig ibland, jag har provat allt tycker jag, smörjer med diverse salvor, tvättat med klådstillande schampoo och använt ohyrepulver, med de :devil: -arna vill inte dö!

Jag visste faktiskt inte att det fanns något som hette lusfluga förrens jag nyligen letat på nätet och hittat, de stämmer presis! Jag har lämnat in en av de eländiga djuren i en burk till anticimex och de skulle hjälpa mig att identifiera odjuret. Men efter att sett bilder nu så är jag säker, det är lusfluga. Efter lite mer letande hittade jag en vetrinärsida med nya preparat, och där står att Bayticol.vet pour-on lösning hjälper på får och nöt mot just lusflugan. Ska gensat ringa min vet och fråga om hon kan skriva ut ett recept, vill med detta oxå tipsa andra jag sett här på buke att det kanske finns något som hjälper! :banana:

Sv: Lusfluga

Men de är ju typ som mygg och färstingar ju??? Trillar ner från träd och krälar runt lite i pälsen på hästen och trillar sen bort när de sugit blod.. Jag brukar plocka bort de jag ser när jag rider så de inte hinner ner i pälsen och nån enstaka gång har man fått leta igenom svansen på hästen för att det har kliat massor.

Annars är det ju inga problem, behandla behöver man iaf inte..? De förökar sig ju inte och stannar ju inte kvar nån längre stund på hästen heller. Om några veckor när det blir kallare försvinner de helt från skogen och man slipper besöken.

482265 Bayticol vet. pour-on, lösning 10 mg/ml
(Bayer) 1 l 634,00 kr

Receptfritt

Vi använde det på hästarna när vi fått in en unghäst med löss förra året.

Dotterns ponny har fullt i sår i svansroten, från fäste till "stump" orsakad av dessa äckliga djur. Har alls ingen lust att vänta tills kylan tar lusflugorna, innan dess har ponnystackarn fått fnatt!! Medlet används ju till kor för just lusflugor, så varför inte behandla även hästar som är besvärade av de små "äcklen"?

Jo,det går att köpa utan recept, men med recept blir det 200 kr billigare, iof får du ju en stämpel i hästpasset livslång karens. :crazy:

Men om veterinären ska ringa in ett recept kostar det åtminstone 50 kr extra. Och livstids karens vill man kanske inte ha, olika från person till person förstås.

Men jag förstår inte? Varför skall man dölja karens? Jag är inte vegetarian och skulle bli mkt irriterad om min "mat" inte var det jag trodde, alltså att någon ville mörka ngt som ändå finns som gräns/regel av en anledning.

Därför att kivstids karens handlar om att företaget inte orkat forska på hur lång tid det tar innan läkemedlet försvinner ur kroppen.

Bayticol är inte avsett för häst utan användning "sker på egen risk" ungefär.
Tror knappast att mjölk eller biffdjur får livstids karens, då hade det varit billigare att slakta djuret direkt och medlet hade inte behövts på marknaden över huvud taget...

Det är sällan vår mat är "det vi tror att den är"...

Här är karenstiderna:

Nöt slakt: 10 dygn. Mjölk: 7 dygn.
Får slakt: 10 dygn. Bayticol vet. får ej användas till får som producerar mjölk för human konsumtion.

(Fass.se)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka