Lusernpellets!?

Emmmmma

Trådstartare
En del blötlägger och andra inte..vad ska man göra? Jag gör det nu, och det sväller ju en hel del, men då tycker jag att det är jättesvårt att veta hur mycket jag ska ge. Om dom ska ha ungefär 1 kilo var, ska det vara ett kilo när det är blött eller torrt??
 
Jag blötlade när jag gav, tycker de är så hårda. :crazy:

Hönsmamma kanske, men när det tar många timmar för vattnet att tränga in så känns det inte bra att ge dem torra...

Nu har jag gått över till hack istället, det är mer naturlig struktur för hästarna.

Just det, du ska ju självklart väga dem torra, vattnet är ju bara vatten! :)
 
Gav i flera månader utan att blötlägga, och det gick utmärkt. Men eftersom alla säger att detta är typ livsfarligt så blöter jag numera....
 
när jag gav så hällde jag på varmt vatten, detta under vintertid naturligtvis!
varmt vatten eftersom det tar så lång tid för vattnet att tränga igenom pelletsen, detta borde ge en fingervisning om att det kanske är bäst att blötlägga?!
 
Jag blöter Lusernen, medans andra i mitt stall inte gör det. Det beror väl också på hur mycket lusern de får, får de mycket lusern så tycker jag nog att man ska blöta den. Eftersom de sväller i vatten lär de väl svälla i magen?
 
Vi blötar det, tycket som så många andra här att de är lite hårt + att de ju faktiskt sväller när de blötläggs!!
 
Är hästen van vid att äta pelletsen och inte kastar i sig dem kan det vara helt ok att inte blöta, men jag blöter alltid för säkerhets skull. När hästen tuggar dem får de en "sväljbar" struktur (smuligt) innan de hinner blandas med tillräckligt med saliv, och det kan om man har otur ge foderstrupsförstoppning.
 
Har gett torrt en gång, följd blev dyr vet räkning. Visst foderstrupsförstoppning beror på många faktorer. Men jag ska aldrig ge det torrt någon mer gång.
 
Tack för alla svar, jag fortsätter att blöta det, den ena pållen har ganska lätt för foderstrupsförstoppning. :crazy:
 
Blötlägg absolut om hästen haft problem tidigare!!

Hästen tuggar foder till det når en viss storlek och därefter sväljs fodret ned. Eftersom lucernpellets redan är finhackat behöver inte hästen tugga särskilt länge innan "sväljstorlek" har erhållits - pelletsen kan knäckas med en enda tuggning i små finfördelade partiklar.

Den korta tuggtiden leder till att mindre saliv hinner utsöndras och därför föreligger det risk att hästen sväljer fodret för torrt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 196
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 877
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp