Lusernpellets som man inte behöver blöta?

Man BEHÖVER väl inte blöta lusernpellets öht men det är klokt då pellets (även typ kraftfoderpellets) sväller väldigt mycket vid kontakt med vatten/saliv.
 
Kraffts lusernpellets bör ligga vatten i flera timmar, den är väldigt hård. SFs lusernpellets kan du fodra torr, den är fri från tillsatser och luckras upp på nolltid.
 
Man BEHÖVER väl inte blöta lusernpellets öht men det är klokt då pellets (även typ kraftfoderpellets) sväller väldigt mycket vid kontakt med vatten/saliv.
Riktigt, man behöver inte blöta, inte på samma sätt som med betfor som behöver svälla. Pellets behöver inte svälla i samma bemärkelse, visst tar de åt sig vatten och luckras upp men är finmalt i grunden ändå. Betfor sväller i ett stycke och kan fastna.

Jag ger inte gärna krafts pellets torrt och de tar evigheter att svälla. Försöker välja minde och inte lika hårdpressade versioner. Min häst gillar maten bäst torr och äter lugnt och tuggar ordentligt så hon får Torr pellets för det mesta, även tor lucern, men inte kraffts.
 
Jag ge Vitafor lusernpellets, de ska inte behöva blötas.

Jag blöter å andra sidan aldrig några pellets, med undantag för det min 27-åring äter. Till honom fuktar jag maten något så att pelletterna faller sönder men absolut inte så det blir gröt.

Pellets som tar många timmar på sig att svälla ser jag ingen fara med att ge torra. Det är ju värre med betfor som sväller massor på väldigt kort tid.
 
Jag har varit med om foderstrupsförstoppning på häst av en näve lucernpellets. Aldrig att jag riskerar det igen !!!

Antagligen en sort med melass i?!
Dom blir väldigt klibbiga när dom blir fuktiga och har man otur klibbar dom ihop på fel ställe.
Ren lucernpellets har jag aldrig upplevt som klibbiga.
 
Kraffts lusernpellets bör ligga vatten i flera timmar, den är väldigt hård. SFs lusernpellets kan du fodra torr, den är fri från tillsatser och luckras upp på nolltid.
Hur tänker du här? Tanken med att blöta lucernpellets är ju att den sväller så fort så att risken är stor att den sväller i halsen. Om vi har en pellets som sväller långsamt så borde risken minska avsevärt att den sväller i halsen än om den sväller fort. Enligt det borde ju kraffts pellets vara mindre farlig att fodra torr än svenska foders.
Jag skulle aldrig våga fodra med torr lucernpelelts från vare sig kvanbyfoder eller svenska foder.
 
Antagligen en sort med melass i?!
Dom blir väldigt klibbiga när dom blir fuktiga och har man otur klibbar dom ihop på fel ställe.
Ren lucernpellets har jag aldrig upplevt som klibbiga.
Nej det var den melassfria. Den luckrades upp redan i halsen och fastnade. Väldigt obehagligt och hästen höll på att kvävas mitt framför mig.
Den som är innehåller melass är säkrare att ge då den luckras upp långsammare och på så vis oftast hinner ner i magen på hästen innan uppluckring.
Jag kommer aldrig mer någon pellets torr oavsett i framtiden. Det är aldrig värt den risken bara för att människan är bekväm.
Med varmvatten löser sig pellets på ca 10 minuter. Det kan aldrig vara värt att riskera ett hästliv för att spara 10 minuter.
 
Skumt!
Den brukar ju falla sönder i pyttebitar när den väl luckras upp.

Sen handlar det inte alltid om människans bekvämlighet utan vissa hästars kräsenhet. Vet många hästar som vägrar äta uppblött pellets oavsett sort.
Då får man ju göra en avvägning om man vill ge torr pellets eller byta fodermedel.
 
Hur tänker du här? Tanken med att blöta lucernpellets är ju att den sväller så fort så att risken är stor att den sväller i halsen. Om vi har en pellets som sväller långsamt så borde risken minska avsevärt att den sväller i halsen än om den sväller fort. Enligt det borde ju kraffts pellets vara mindre farlig att fodra torr än svenska foders.
Jag skulle aldrig våga fodra med torr lucernpelelts från vare sig kvanbyfoder eller svenska foder.
Jag tänker att den från SF inte "sväller" på samm sätt som Kraffts, den luckras upp utan att svälla?
 
Jag ge Vitafor lusernpellets, de ska inte behöva blötas.

Jag blöter å andra sidan aldrig några pellets, med undantag för det min 27-åring äter. Till honom fuktar jag maten något så att pelletterna faller sönder men absolut inte så det blir gröt.

Pellets som tar många timmar på sig att svälla ser jag ingen fara med att ge torra. Det är ju värre med betfor som sväller massor på väldigt kort tid.
Min fick foderstrupsförstoppning av vitafors... Kommer aldrig ge icke uppblött igen.
 
Jag tänker att den från SF inte "sväller" på samm sätt som Kraffts, den luckras upp utan att svälla?
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur Svenska foders är eftersom jag just nu använder kvarnbyfoders. Mitt minne är dock att den reagerade på samam sätt som den jag har. Ungefär 1,5 liter pellets blir minst 6 liter gröt och den sväller fort.
 
Om du köper melassfri lusernpellets så blir den till en mjuk gröt direkt. Då kan man hälla på vatten i samband med fodring. Mycket praktiskt. (och melassen är ju onödig ändå). Den från Vilomix (fd Kvarnby foder, är melassfri, liksom Dangrönt)
 
Något man ska komma ihåg, när det gäller foderstrupsförstoppning, är att risken är större om hästen har bråttom när den äter. Och att de kan få foderstrupsförstoppning av vilket foder som helst om man har otur.
Jag har sett foderstrupsförstoppning en gång. Det var en D-ponny som gick ute i hagen och gnagde på väldigt kort gräs, som hade stopp i foderstrupen när han kom in från hagen. Han hade inte ätit något kraftfoder alls... (eller jo, vid frukost 6 timmar tidigare, då han åt lite krosshavre + hö)
 
Något man ska komma ihåg, när det gäller foderstrupsförstoppning, är att risken är större om hästen har bråttom när den äter. Och att de kan få foderstrupsförstoppning av vilket foder som helst om man har otur.
Jag har sett foderstrupsförstoppning en gång. Det var en D-ponny som gick ute i hagen och gnagde på väldigt kort gräs, som hade stopp i foderstrupen när han kom in från hagen. Han hade inte ätit något kraftfoder alls... (eller jo, vid frukost 6 timmar tidigare, då han åt lite krosshavre + hö)
Sondade ni den visuellt, så att ni såg att det var klumpat gräs i halsen? Annars kan ju hästar, precis som de flesta varelser sätta i halsen dvs att något större/kantigare fastnar. Och det är ju inte foderstrupsförstoppning, i samma bemärkelse.
 
Sondade ni den visuellt, så att ni såg att det var klumpat gräs i halsen? Annars kan ju hästar, precis som de flesta varelser sätta i halsen dvs att något större/kantigare fastnar. Och det är ju inte foderstrupsförstoppning, i samma bemärkelse.
Samma fråga kan och bör man fråga sig om det är pellets man misstänker ;)
 
Sondade ni den visuellt, så att ni såg att det var klumpat gräs i halsen? Annars kan ju hästar, precis som de flesta varelser sätta i halsen dvs att något större/kantigare fastnar. Och det är ju inte foderstrupsförstoppning, i samma bemärkelse.
Jag minns inte vad som gjordes, det var inte min häst och det är väldigt många år sedan.
Det enda jag vet är att det inte fanns något annat för den att stoppa i sig i hagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
472
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp