lusernpellets från Coop Forum/dräktigt stobjbu

bigganl

Trådstartare
Det finns pelleterat lusern på coop forum. Tror märkrt heter Land och fritid (eller nåt liknande). Den har att väldigt bra pris och ser ut att ha likvärdigt närinsinnehåll som lantmännens. Är det någon som har tittat närmare på den? Någon som har erfarenhet av den? Är den ett likvärdigt alternativ?
Hade ni valt lusern som komplement till naturbete åt ett högdräktigt sto eller finns bättre alternativ?

Sv: lusernpellets från Coop Forum/dräktigt stobjbu

Vet inte vad som hände i rubriken, men dräktigt sto ska det stå. :

Jag har naturbeten och använder inte lusern som komplement till de högdräktiga stona på betet. På vintern/vår/höst när inte betet är så kraftigt då kan jag använda det. Men så här års får mina högdräktiga ston istället någon form av avelsfoder alt avels mineral om de är är lättfödda. Allt för att täcka upp det ökade behovet av just mineraler, spårämnen m m som behövs i slutet av dräktigheten.

Hon har fått granngårdens avelspellets ett par månader och dåär det nog bättre att fortsätta med den då. Häsren har fortfarande ett gott hull och är lättfödd vanligtvis. Jag kanske oroar mig i onödan? :) vill bara vara säker på att fölet får vad den behöver. Tack!

Senast ändrad:

Det finns pelleterat lusern på coop forum. Tror märkrt heter Land och fritid (eller nåt liknande). Den har att väldigt bra pris och ser ut att ha likvärdigt närinsinnehåll som lantmännens. Är det någon som har tittat närmare på den? Någon som har erfarenhet av den? Är den ett likvärdigt alternativ?
Hade ni valt lusern som komplement till naturbete åt ett högdräktigt sto eller finns bättre alternativ?

Jag har övergått till Land och Fritids lusern och jag tycker att min dam hållit sig fin bättre på det än kraffts. Jag säger inte att jag inte inbillar mig. Men jag tänker inte byta koncept i onödan just nu.

Eftersom hon är äldre... Även om ålder enligt henne är relativ, hon har trots artros exploderat i hage/paddock både i luftsprång och rallyrusningar två gånger senaste sex veckorna och vrickat sig. Så just nu är hon i hagarrest ensam i lite mindre hage. Ja ja... Eftersom hon är äldre var det... Så har hon lång ättid och orkar heller inte proppa i sig den mängd gräs/hö hon behöver i stråform så passar lucernpellets henne väldigt bra.

Vart hittar du innehållsförteckning/värden?

Land och Fritid lusern, 15 kg säckar är plötsligt den enda lusernsort som finns hos min foderhandlare. Men ingen kan svara på värden/innehåll och det står inget på säcken! Hittar inte ett jota när jag googlar heller, mer än denna tråden! :meh:

Jag såg 15 kgs säckar med Lucern på Citygross, tänkte inte på namnet men det stod 105 gram smältbart på dem, otydligt, såg ut som halmpelletssäckar!

Tidigare hade de Dangrönt men har tydligen bytt!

Kvarnbyfoder har fortfarande lucernpellets som håller 150 gr smb rp utan några tillsatser av melass! Vitafor Lucern heter den och köper man tillräckligt många kan man få säckarna levererade till stalldörren!

Jag har köpt lucernpellets på Citygross länge, och gett till mina gamla hästar under vintern. Jag har hört av en anställd på Citygross att Dangrönt är uppköpt av en annan firma och nu heter samma pellets Land och Fritid.

Det kan ju stämma!

Men det verkar som den nya firman köper upp senare skördad lucern eftersom värdena har försämrats, låg inte Dangrönts på ca 130 i smb rp?

Det är ju väldigt skumt att det inte går att hitta information någonstans! Jag kan inte se något på säckarna alls, men det är typ halmpelletssäckar som du säger så det är säkert samma. Ska kolla igen, men vill fortfarande ha mer information - typ exakt vad det innehåller!

Jag hade väldigt gärna köpt hem kvarnbvyfoders men då det bara är en häst som får ett par kg/dag nu så känns det inte rimligt att ta hem så mycket, tyvärr. Dom borde skaffa fler återförsäljare i landet!

Den säcken jag läste på var det "typ" stämplat värdena på, men väldigt svagt, säkert inte ens synligt på alla säckar!

Du har ingen att samköpa (dela lucernleverans) med annars?

Nej tyvärr, jag är ganska själv här ute i bushen O_o

Möjligen kan jag ta hem till hösten om det går åt mycket, beror på grovfodret. Men just nu behöver jag kunna köpa enstaka säckar, och Kraffts klister-pellets går fetbort.

Vart hittar du innehållsförteckning/värden?

Land och Fritid lusern, 15 kg säckar är plötsligt den enda lusernsort som finns hos min foderhandlare. Men ingen kan svara på värden/innehåll och det står inget på säcken! Hittar inte ett jota när jag googlar heller, mer än denna tråden! :meh:

Hittade en gammal tråd, med ett svar...

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15276795&postcount=31

NÄRINGSINNEHÅLL, PER KG:
Råprotein % 15,0
Smältbart råprotein g 105
Råfett % 3,5
Växttråd % 29,0
Vatten % 8,0
Aska % 10,0
Natrium % 0,1
Kalcium % 1,5
Fosfor % 0,3
Magnesium % 0,3
Energi MJ 8,4

Tack, men är det Dangrönts lucernepiller eller Land o Fritids lucernepiller detta gäller? För det verkar ju inte vara samma trots att det senare tydligen ersatt det första om jag fattat det rätt?

Det hela är lite luddigt :cautious:

Det är fullständigt bedrövligt att det inte finns innehållsdeklaration på säckarna.

Kan du inte kräva av återförsäljaren att den luskar fram innehållet?
Är det verkligen tillåtet att sälja en vara som man inte kan deklarera innehållet för?

Tack, men är det Dangrönts lucernepiller eller Land o Fritids lucernepiller detta gäller? För det verkar ju inte vara samma trots att det senare tydligen ersatt det första om jag fattat det rätt?

Det hela är lite luddigt :cautious:

Land och fritids, är jag till 95 % säker på, då jag känner igen siffrorna. Men jag ska vända o vrida på säckarna när jag kommer till stallet. Om jag inte hittar något, ska jag hoppa på någon av den oftast fruktansvärt ovetande butikspersonalen.

Senast ändrad:

Det är fullständigt bedrövligt att det inte finns innehållsdeklaration på säckarna.

Kan du inte kräva av återförsäljaren att den luskar fram innehållet?
Är det verkligen tillåtet att sälja en vara som man inte kan deklarera innehållet för?

Efter mycket googlande hittade jag företaget i Danmark, de hade inte heller värdena ute så jag har nu mailat dom....

Land och fritids, är jag till 95 % säker på, då jag känner igen siffrorna. Men jag ska vända o vrida på säckarna när jag kommer till stallet. Om jag inte hittar något, ska jag hoppa på någon av den oftast fruktansvärt ovetande butikspersonalen.

Tack! Ja det verkar ju så eftersom det inte är samma värden som dangrönts var innan. Men undrar varför dom försämrar produkten så? Och vore ju väldigt trevligt att veta om det är melass i eller inte (ser inte ut så men när man har en häst som absolut inte tål det så....)

Skämsmössan är härmed påtagen. Jag mejlade Citygross kundavdelning och frågade om innehåll på Land o fritids/dangrönts lucernsäckar, för de gick inte att finna...

När jag kommer till stallet... :o

Framsidan

1014289_10151523556657620_1898415572_n.jpg

Och klart och tydligt på en tredjedel av baksidan...

1016526_10151523556642620_1296977022_n.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama