Lusernhack till marsvin?

nyponros

Trådstartare
Hallå alla smådjursfantaster! :D
Jag hänger inte så mkt här men har 4 små marsvinstanter hemma, 3 av dem är runt 5 år medans pantertanten fyller 10 i december... Hon mår prima, börjar bli lite stel men äter och är glad fortfarande och kvittrar och tjuter tillsammans med de andra! :D
Dock börjar hon tunna ur litegrann. Hon är inte mager men får väl kalla henne smal om jag jämför med de andras kalaskulor ;)
När jag känner på henne känns inte revbenen men somsagt, hon har smalnat av och jag vill förebygga att hon blir smalare, hjälpa henne att få i sig så mkt energi hon behöver.

Kan lusernhack vara något istället för hö? Eller tillsammans med hö?
Mina marsvin äter hästhö, jag har iof fint hästhö men det är inte lika fint som hö man köper i djuraffär. (Iof varierar det tycker jag men ibland har de haft väldigt fina strån) Tänkte att det kanske är lite jobbigt för gamlingen att tugga i sig tillräckligt av? När de får gräs äter hon med god aptit.

Utöver det har hon i princip fri tillgång på fröblandning och så får de ett par olika grönsaker/frukter varje dag.

Vad tror ni, kan lusernhack vara någon ide? :)
Det är ju väldigt "mjukt".

Sv: Lusernhack till marsvin?

Har du honan själv. Kan tänka mig att det är lite onyttigt för dom andras kulor att få mer proteiner osv.

En bra idé kan vara att ta kort på henne rakt ovan ifrån så man ser lite hur hennes hull ser ut, och hur fort har hon smalnat av?

Tänk på att börja lite bara så hon inte blir dålig, om hon går med dom yngre kanske ta ut henne nån timme eller liknande så hon får äta lite luzern själv? :)

Ja jag tänkte på det också, de andra behöver inte större magar :D
Hade ett marsvin för några år sedan som smalnade av väldigt (som sen visade sig ha en hjärntumör) och henne tog jag ut och stödmatade varje dag. Skulle säkert funka :)

Jag kan ju testa och se om hon gillar det iaf! Men det borde inte vara några problem, förutsatt att jag (naturligtvis) börjar med liten mängd?

Skulle ju kunna ta kort på henne, men jag har nog inget "före-kort" så det skulle bli from nu isåfall. Jag känner på henne ofta och en liten kula finns kvar , men den vill jag bevara! =)

Men testa att stödmata henne lite med lusern och se om hon gillar det. Annars är kligröt bra när man vill ha upp dom i vikt. :)

Liknande trådar

Övr. Djur Har fyra glada marsvinstanter hemma, en fyraåring, två femåringar och så en nioåring. Nioåringen är pigg och glad, men ålderstecknen...
Svar
5
· Visningar
2 283
Senast: Summercloud
·
O
Övr. Djur Jag har dragit mig för att fråga ett tag nu eftersom de svar jag mest får är att jag inte sköter mina marsvin som jag ska när jag...
Svar
10
· Visningar
2 564
Senast: Osis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur