S

stars

jag har ett varmblod som har blivitt tunn under vintern och välldigt tun och muskelös på ryggen
så tänker jag prova lusern
kan man köra lusern och krafft samtidigt eller ska man bara hålla sig till lusern??
är det någon som vet vad det kosstar??
jag ska köppa lusern pellets:confused:

Sv: lusern

visst kan man ge lusern upptill kraftfodret. jag ger kvarnbyfoders lusern pellets, den kostar här 115 kr för 30 kg.

Jag ger mitt 5åriga sto lucern hackat strå oxå dels för att få upp hullet och sen för att hon behöver protein.. Hon gillar det och det verkar funka ganska bra..
Jag köpte lucern pellets först och det gilla INTE min tös kan jag lova, vart kanske för blaskigt eftersom att man blötlagde det. Hackat gillar hon enormt mycket.

Lycka till!!

jag har ett varmblod som har blivitt tunn under vintern och välldigt tun och muskelös på ryggen
så tänker jag prova lusern
kan man köra lusern och krafft samtidigt eller ska man bara hålla sig till lusern??
är det någon som vet vad det kosstar??
jag ska köppa lusern pellets:confused:

Visst kan du ge både "krafft" och lusern samtidigt. Lusern kan du räkna till GROVFODER givan så det blir inte mer kraftfoder du ger.
Dock låter det som att din häst har proteinbrist och MEST behöver mer protein. Därför ska du nog hålla dig till proteinrika kraftfoder (inte t ex betfor eller spannmål som är energifoder). Och du behöver nog ge minst 1kg lusern för att det ska ge resultat.

MEN - ska inte din häst gå på BETE snart? För när hon väl gör det behöver du knappast ge lusern. Gräs ÄR som lusern i värdena!

jo min häst ska gå på bete sen men jag vill göra någott nu,
hur länge brukar det ta innan det börjar ge resultat med lusern,
:confused:

jo min häst ska gå på bete sen men jag vill göra någott nu,
hur länge brukar det ta innan det börjar ge resultat med lusern,
:confused:

Det är olika. PÅ vissa märks det redan efter 1-2veckor, andra dröjker det ytterligare några veckor. Det beror väl på HUR stor bristen är osv.

Men börja du med lusern så får du se! Du kan börja med rätt mycket - 250gram iaf - och öka på några dagar till 1kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka