M

Mithra

hej
jag har nyligen börjar utfodra med green power lusern, eftersom stona började tappa lite i hull, och ensilaget de får just nu inte är så bra som det borde vara. Hur mycket kan man ge som full giva till halvblodshästar? har aldrig utfodrat med detta, och känner inte till det. Nu får de vars 1 liter 3 ggr per dag, det kabnske är för mycket?
tacksam för alla svar :bump:

Sv: lusern

Hackad lusern väger ju inte mycket, så 3 liter kan inte vara så mycket. Det är nog inte ens ett kilo.
Jag gav min häst 4 kg lusernhack, och det motsvarade CA 20 liter! Beror ju på hur hårt man packar, så det bästa är ju att väga varje gång.

Jag tror Krafft rekommenderar 2-3 kg lusern/dag, men jag vet fler som ger mer. Beror ju på vad hästen behöver...

Analysera, räkna och håll koll på hästen är det enda jag kan säga. Allt beror ju på vad du ger i foderstaten i övrigt och hur näringsinnehållet ser ut. Och på hur din häst tar upp näring. Min ger jag kanske 0,2-0,3 kg per dag och märker skillnad vintertid. Halvblod 5 år med mycket fullblod.

*Tips*
En lagom hårt packad 5-liters hink med lusernhack väger ca 1 kg. (hinken borträknad)

Och vad är lagom hårt? Det svåra med lucern är att det är nästan omöjligt att mäta lika.

Det enda som kan tänkas bli någorlunda exakt är ju om man packar hinken så hårt det bara går...

Ja, då får man införskaffa sig en liten våg och väga upp mängden vareviga gång.
Gjorde det ett tag tills jag själv fick känsla för hur hårt packat det bör vara för att väga 1 kg på vågen. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar