astronaut

Trådstartare
Vad är det för 'funktion' lusern har?
och ung. hur mkt kostar en säck lusern (hur mkt innehåller en stor säck), och hur länge tar det för en häst som ska ha 1kg lusern/dag, en månad eller mer?

Mkt tacksam för svar, vill veta en hel del innan jag lägger budet hos hästhandlaren:)
 
Sv: lusern.

En säck innehåller 25 eller 30 kg (kommer inte ihåg). Funktionen är att höja proteinet och/eller öka grovfoderintaget (gäller hackat strå eller mix). Får hästen 1 kg/dag och säcken väger 30 kg blir det ju 30 dagar den räcker. Har dock för mig att den väger 25 kg.
 
Sv: lusern.

är det hästen som måste äta lusern? köper du samma hö som hästen äter nu oxå? har du genet hö är det inte alls säkert att du måste ge lusern..
men hur länge säcken på 25 kg räcker om hästen ska ha 1 kg om dagen är 25 dagar skarpt räknat :)
 
Sv: lusern.

har ej köpt henne än .. men ska, men där hon står nu så äter hon lusern.

kom på att det måste räcka i så mga dagar som säcken väger, men det är kväll, får skylla på det ;) .

hur ska man ta reda på ifall hästen ska ha lusern sen, ska ju ha henne i ett annat stall, och vet ej ens om höet kommer från samma ställe där.
 
Senast ändrad:
Sv: lusern.

Du ser på höanalysen om du behöver ge lucern eller något annat tillskott.
Fråga efter nya stallets analysrapport redan nu, så kan du börja förbereda den nya foderstateni förväg. :idea:

Du kan alltid få hjälp med att räkna här om du skriver ut höets värden. :)
 
Sv: lusern.

ringde och allt; de hyr bara ut; de är inte vana vid hästar o så. de ville bara hyra ut boxarna. så vi får ev. köpa eget hö och göra analys om det och sen får jag ringa till ridskolechefen på stallet jag är i nu och be henne hjälpa mig:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 612
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
751
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 053
Senast: Josefineeee
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 881
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp