gullsanmullsan

Trådstartare
Blivit rekommenderad flera ggr att ge dotterns fodervärdsruss lusern, för att han är gammal och mager. Ägaren säger att han inte tål lusern, fått utav av tidigare ägare och blivit lös i magen. Jag kan dock inte hitta nånstans information om att hästar kan reagera så på lusernallergi. Kan de vara skillnad på hack och pellets, hur magen reagerar? Flera olka seniorfoder innehåller, eller är baserat på lusern. Sett en annan äldre hästs förvandling utav lusern, och det var helt otroligt!

Sv: lusern

Gammelhästen jag hade förut kunde inte äta foder med grönmjölspellets, dvs lusernpellets. Hon fick en massa bubblor i huden. Däremot klarade hon Mustang Original Fiber som innehåller lite lusernstrån. Så det kan hända att det skiljer sig mellan olika former av lusern.

Jag antar att en skillnad på lusern med melass och utan kan medföra det som du beskriver. Det verkar som att en del hästar inte tål (eller ens tycker om) melass.

Jag har bara goda erfarenheter av lusern (utan melass) och har gett det till min egen häst i flera år. Men jag har förstått det som (gnm att läsa trådar här på forumet) att det kanske kan finnas hästar som inte tål det. Eller också har det handlat om annat.

Men varför inte diskutera att testa lusernpellets eller hack utan melass med ägaren? Jag har svårt att tro att pellets eller hack skulle göra ngn skillnad.

Jag har en Welsh Cob som reagerar direkt på lucern (utan melass). Hon blir lös i magen och får även rasp på bakbenen. Blir samma effekt om hon äter mycket klöver.

Men hur länge sedan är det han fick lucern och är ni helt säkra på att det var det som gav den dåliga magen? Hur såg övriga foderstaten ut och hur var hästen i hullet när den fick lucern sist. Kanske det faktiskt var något annat. Eller så var det melassen och det finns ju lucern utan melass. Jag har gett lucern till flera hästar både unga och gamla och ingen har faktiskt reagerat negativt bara positivt.

Var det mkt protein i övrig foderstat när han reagerade på lusern så kan det ju vara att det var för "stark" foderstat sammanlagt.
Eller kan det ha varit foderbytet att börja med lusern som gjordes lite för snabbt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 234
Senast: Gumman123
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka