Lusern - tjock i benen

Domenico

Trådstartare
Då min häst har varit skadad i ett antal månader har han tappat en hel del muskler. Han sätts nu igång långsamt. Då
stallägaren inte vill analysera höet har jag inte egentligen någon aning om vad det innehåller, så jag beslöt mig för att prova att ge honom lusernpellets. Efter en dag hade han tjocka bakben. Han fick ingen större mängd, max ett halvt kilo, fördelat på två gånger, morgon och kväll. Ska jag ta bort lusernen igen eller kommer de tjocka benen försvinna efter ett par dagar? (Alltså inte hela benen, det vore ju lite opraktiskt:crazy:) Han har ätit lusern tidigare utan att reagera på det. Han äter det glatt och är inte dålig i magen eller så.

Sv: Lusern - tjock i benen

hade en ponny innan som blev tjock i benen pga för mycket protein och lusern är ju ett protein foder så kan va det som ligger bakom.

Min erfarenhet är att det inte är ovanligt att de blir tjocka i benen när man börjar med lusernet. Jag har just nu en ettåring hemma som jag måste ta bort lusernet från.

Hur ser din ut, är den tjock bara som gallor eller är den jämntjock liknande lymfangit? Min ser ut som om han har lymfangit nämligen och det är jag inte van vid.

Han är gallig båda bak och på ena bak är han också tjock på utsidan av skenan. någon som har erfarenhet av om detta brukar försvinna av sig själv om man fortsätter ge mindre givor eller om man ska ta bort lusernen helt?

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 083
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 375
Y
Foder & Strö Jag behöver hjälp till min lilla älskling där hemma i boxen, jag vet inte om det finns någon lösning på hans problem, men om någon har...
Svar
12
· Visningar
1 898
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka