Lusern till unghäst

A

Akela79

Har en växande nordis på snart 2 år. Har fått rekomendationer att bara ge honom lusern, sojamjöl och hö som basfoder till honom tills han kommer i mera arbete när man börjar att köra honom mera regelbundet.

Han står nu på korn, mineraler, sojamjöl och hö.

Tömkörs regelbundet och är rund om magen....*L*

Tillägga att han står på lösdrift men har ej fri tillgång till hö.

Någon som har erfarenhet att att ge lusern i "gräsformat" till växande unhästar? Vad rekomenderar ni att kompletera med isåfall?

Sv: Lusern till unghäst

Som alla andra trådar som startas om detta så är första frågan; har du någon analys på ditt hö?
Det är svårt om inte omöjligt att veta vad du ska komplettera med om man inte vet vad du börjar med (höt).

Varför inte fri tillgång på hö? Finns det tillgång på halm?

Jag har inte analys på höet....

Bättre att portionera upp höet...annars står han och äter hela tiden....blir bara rundare och runadre om magen, men tillägga att jag tömkör honom regelbundet.

Han har halm inne i ligghallen men den rör han aldrig...jo sover och ligger och myser på den :-)

Då bör du börja med att fixa en analys. Men generellt skulle jag ta bort sojan och kornet och ersätta med mer hö och lusern.

Varför korn om han är tjock?
Kanske ta bort kornet och byta ut sojan mot lucernhack?

Magens omfång har väl inget med hullet att göra. En stor mage betyder ju knappast tjock häst. Varför är du så focuserad på magstorleken ?

När jag själv hade en 2 åring så hade vi rätt kasst värde på ensilaget, så jag tror nog jag fick proppa i henne nästan 2 kg lusern, över 1 kg havre samt nästan ett halvt kg betfor + soja ( mins ej mängd nu)..då blev balansen rätt...Hon hade inte fri tillgång pga våra dåliga värden, däremot stod hon på halm nattetid. Korn är inte speciellt optimalt att ge en växande häst eftersom det innehåller så lite lysin.

Vad gör det att hästen äter hela tiden ? Hästar gör ju det, men dom äter ofta och lite. Ca 18 timmar per dygn är ju normalt för en häst att beta/äta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag söker nytt foder till min 2.5 åriga unghäst. Han är jättehingstig och hoppar på en ibland. Och jag funderar på att hitta ett...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 311
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Senast: arabia
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 025
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur