Lusern till fånghäst

Apollo 13

Trådstartare
Jag har börjat rida på en häst som tidigare i våras hade fång.
Den är enligt hovslagare och vet helt utläkt och nu håller vi på att sätta igång.
Vi har efter tre veckors skritt, nu kommit en vecka in i en av tre veckors trav. Hullet på fröken är bra nu, men hon skulle behöva få upp sin bukiga mage och nu när träningen ökar så skulle jag vilja lägga till lusern så att hon får protein och kan bygga muskler.
Men då är min fråga, hur pass försiktig måste jag vara vid invänjningen av lusernet? Hur blir det när man börjar på en ny påse? Måste jag vänja in den också såfall? Är lusern rent av något jag borde undvika?

Ni får ursäkta att jag inte är särskillt påläst, men det är som sagt inte min häst och jag har inte haft med den att höra öht när den var sjuk.

ed. det är ett dräktigt sto som ska föla i maj

Senast ändrad:
Sv: Lusern till fånghäst

I fångtråden har lucern diskuterats mycket och det är många som använder det till sina fånghästar. Det som kan vara bra att tänka på är att ge lucern utan tillsatt melass. Protein är inte farligt för fånghästar däremot socker och stärkelse ska man vara försiktig med.

Jag fodrar inte själv med lusern så jag har dålig koll. Men Greenpowers alfalfa (hack) är väl bara tillsatt lite sojaolja har jag för mig och jag tror att dangrönts pellets är ok också. Men annars går det att läsa i fångtråden.

Mina fångisar fodras med Lusern o det är inga problem med melass, det sockret är inte farligt, likaså kan man ge betfor. Det är stärkelse o fruktoser man bör undvika. Dvs spannmål o gräs, när det skiftar från torka till regn eller mellan frost o varmt

Hej, premiär för att skriva på Bukefalos idag för mig! (hade glömt mitt användarnamn också).

Betr. fånghäst/ponny. Hade oturen att ponnyn fick det första sommaren då det var alldeles för kraftig bete och hon stod ute i regnet (stallet sommarstängdes). Så då åkte hon på korsförlamning också. Suck, som nybliven hästägare var det hemskt! Dock finns det mycket info att läsa och man lär sig vartefter.
Stärkelse är det man kommit fram till, men även socker ska man vara försiktig med. Man kan ge betfor - men krama ur och sila bort "vattnet" däri finns sockret. Jag gav vår ponny lusern, och morötter samt vit/mineraler. Hodgson&Dorell (tror det stavas så) har mycket bra foder till fånghästar. Många av deras produkter är låga i stärkelse och de har forskat mycket på fång. De är garanterat låga i stärkelse. Kan verkligen rek av kolla deras produkter. De har även till korsförlamningshästar. Korsförlamning har jag läst en hel del om, finns en bra avhandling av en svensk kille. Nu kör jag ovan foder och så får hon pyttelite fibergi låg (när hon jobbat bra) - hon är galen i det, såklart! Hoppas ngt av info är intressant.

H&D går hon på ny, deras fångfoder, men tycker det innehåller så himla lite protein och eftersom det är det hon behöver så skulle jag vilja ändra. Har dom något rent lusern?

Mina fångisar fodras med Lusern o det är inga problem med melass, det sockret är inte farligt, likaså kan man ge betfor. Det är stärkelse o fruktoser man bör undvika. Dvs spannmål o gräs, när det skiftar från torka till regn eller mellan frost o varmt

Tur att det är så enkelt att fodra en fånghäst.... jag är ju dessutom så satans dålig på alla betäckningar på innehållet.
men vad har stärkelse och fruktoser för betäckning? melass?

Tur att det är så enkelt att fodra en fånghäst.... jag är ju dessutom så satans dålig på alla betäckningar på innehållet.
men vad har stärkelse och fruktoser för betäckning? melass?

Jag tror att a. menar fruktan i stället för fruktoser. Det är nog långt till den dag vi kan se analys av fruktan på en foderförpackning.
Stärkelse finns i spannmål.

Det som kan finnas i lusern och då inte vara bra för en insulinresistent fånghäst är melass som innehåller socker. Men det gäller antagligen inte alla fånghästar.

Tur att det är så enkelt att fodra en fånghäst....

Det är inte svårare än man gör det till, jag har 2 fångisar i mitt stall en shettis o en arab. Dessa fodras med hö, lusern o betfor+ mineraler om det behövs o har inte haft fler anfall sen jag tog bort dessa från gräs o spannmål. Undviker man stärkelse i möjligaste mån, dvs spannmål (många sk fångfoder innehåller relativt höga halter av korn, mkt stärkelse där). Sen är det ju bra att hålla en fånghäst i inte allt för högt hull. Man får vänja in sakta på nytt parti grovfoder o räkna ut en bra foderstat, inte fodra med ögat mao.

Liknande trådar

Foder & Strö Har börjat vänja in min fångponny vid gräs igen, tanken är att han ska gå i gräshage med de 3 andra hästarna till vintern, men är...
Svar
18
· Visningar
4 997
Senast: sassiball
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 271
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag har en ponny som hade lättare fång i höstas. Hon var då lite överviktig och gick from midsommar och hela hösten på en gammal...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka