Lusern mix ?

M

Malino

Mitt halvblod har tunnat ut lite nu senaste veckorna. Jag har bara haft han över vintern och vet inte så mkt eg hur lättfödd han är och sådär men min fråga är vad ni vet om lusern hackad strå mix (vet inte exakt hur den heter ) , har fått lite tips om den då jag nu ger 1 kg pellets lusern/dag. Vad vet ni om det, är den fetare el vad man ska säga ?

/ m

Sv: Lusern mix ?

jag har testat lite olika lusern blandningar och den som jag ansett vara bäst var just hackad strå... jag gav den två gånger om dan 2 kilo kväll 1 kilo morgon och sen la jag till magnesium på lunchen då detta hjälper hästar bygga muskler av proteinet så inte allt blir buk. funkade på min...

Lusern Mix är egentligen bara dyrt...:cool:

Det har samma näringsvärden som ett normalt, svenskt hö, men kostar typ 3 gånger så mycket, och består mest av lusern och gräsfröhalm.

Varför inte ge mer av det "rena" lusernet, eller tillsätta olja om det är rena energin du är ute efter?

Vad har du för värden på höet, och hur mycket äter hästen av det? Du kanske kan ge mer av det, helt enkelt.

japp. har hackad strå. höt jag har e inte så bra....
rent lusen (pellets antar jag att du menar) får min knutor av

Lucernpellets och Lucern hackad strå har EXAKT samma näringsvärden om det är kraffts produkter vi diskuterar. Det enda som skiljer är mängden tillsatt melass (som bindemedel).

Lucernmix är en betydligt sämre variant näringsmässigt sett. Har hästen tunnat ur lär inte det vara ett alternativ.

Hm, I Kraffts sortiment (det är ju de som har Lusern Mix, och mig veterligen de enda som säljer även "rent" lusern som hackat strå.) så är lusern som pellets och hackat strå precis samma foder, det enda som skiljer är "formen".

Så om din häst inte tål lusern i pelletsform borde den inte tåla lusern som hackat strå heller... :confused:

Tråden handlar om Lusern Mix, som inte är samma sak som Lusern Hackat Strå. Det kanske blev lite förvirrat där... ;)

antagligen har jag fel och e knäpp i huvet men det funkar på detta vis och pålle mår bra så då fortsätter jag på det spåret.

antagligen har jag fel och e knäpp i huvet men det funkar på detta vis och pålle mår bra så då fortsätter jag på det spåret.

Ja, det ska du ju göra om det funkar, men för trådskaparens skull ville jag bara kolla upp vilket foder det är du ger egentligen. :idea:

Lusern mix tycker jag är helt onödigt att ge. Det är "utspätt" lusern och späda ut kan man göra billigare och bättre själv tycker jag. Oftast ger man väl förövrigt lusern för att höja proteinhalten och inte sänka den och då är Lusern hackad strå bättre (eller pellets förstås). Däremot tycker jag att lusern hackat strå kan vara bra ibland, men helst ger jag Kvarnbyfoders lusern då den har högre proteinhalt som är det som jag brukar vara ute efter då jag ger lusern.

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt om det blev lite förvirringar ang tråden . :smirk: Jag undrade bara vad det var för skillnad på Lusern Mix och Lusern Pellets (som jag nu ger). Men efter era åsikter håller jag nog mig kvar till pelletsen, den funkar bra, han är ganska tunn i sig själv också (hälften arab). Han får ca 12 kg hösilage/dag. Ska fixa fram värdena, har de på ett papper i stallet .

Det som blev förvirrat var nog att det finns tre Krafftprodukter med lusern - Lusern pellets, Lusern hackat strå och Lusern mix. De två första är likvärdiga och där kan du gott pröva det hackade stråt om du t.ex. vill ha längre ättid. Lusern mix däremot är "utspätt" lusern (lusern och gräsfröhalm) och kan jämföras i näringsvärden med ett ordinärt hö.

Lusern mix är ett foder som jag inte förstår vitsen med. jag tror jag har sett ngt liknande av andra märken också. Jag förstår inte varför man betalar för gräsfröhalm.
Jag ger mina hästar lusernpellets utan melass, Dangrönt eller Kvarnbys. Sedan får de lite hackat strå också.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 249
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 230
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 534
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka