Lusern Mix

M

maisan

Nån som ger Lusern Mix? Jag har en häst som kanske haft mild fång (ingen vet säkert då han inte har några förändringar i hovarna) o har börjat ge det då den innehåller mindre protein än vanligt lusern o mer växtfibrer. Dock tycker jag att han är varm på hovarna igen (han får bara ca 50g/dag än så länge) o han har ätit några strån av Lusern Mixen i ca två veckor nu...
Alla pratar ju om vanligt Lusern så är det nån som vet m Mixen är sämre på nåt sätt?
 
Sv: Lusern Mix

Lucern Mix är en blandning mellan lucern och gräsfröhalm och har värden som ett normalbra hö.

Vad har du för värden på ditt vanliga hö, behöver du ge något utöver det öht?
 
Sv: Lusern Mix

vårat hö har ts 84%, smrp 41g/kg, energi 7,9 Mj/kg, Ca 2.6, P 1.3, Mg 1.0
Varför jag ville ge han ngt utöver höet är ju dels för magen, för han får kolik om han inte äter typ vetekli, o han får i sig alldelens för lite proteiner o skulle behöva nåt för att bygga upp musklerna han tappat under konvalecensen, men kraftfoder törs jag inte ge då han tydligen inte tål det.
Sen är saken den att han går med en ponny i hagen som inte får äta mer hö än det han får i sig nu o han är den enda hagkompisen som finns tillgänglig just nu, o han kan inte gå ensam då han rymmer direkt o blir alldelens tossig i hagen.
Så nu äter han 9 kg hö totalt varav 3 kg på kvällen som är enda målet han äter själv inne.
 
Sv: Lusern Mix

Det är fortfarande inte protein som ger hästar fång.
 
Sv: Lusern Mix

nä inte bara proteiner, MEN en fånghäst är mkt känsligare för proteiner än en frisk häst o kräver mer fiberrik mat med så lite stärkelse som möjligt
 
Sv: Lusern Mix

maisan skrev:
nä inte bara proteiner, MEN en fånghäst är mkt känsligare för proteiner än en frisk häst o kräver mer fiberrik mat med så lite stärkelse som möjligt
Var får du det ifrån? Källa?
 
Sv: Lusern Mix

Ja, mina veterinärer, min equiterapeut o två hovslagare säger samma sak: akta dig för att ge för mkt proteiner, o jag har för mig att det även står på Kraffts hemsida att man genom forskningen kommit fram till att fång inte uppstår genom att hästen får i sig för mkt proteiner men det KOMBINERAT med andra fångutlösande faktorer kan ge en känslig häst fång.
Och att en häst som haft fång flera gånger kan få fång i stort sett från ingenting, bara pyttelite för mkt tex av protein kombinerat med tex avmaskning el vaccination el foderbyte/ökning samtidigt.
 
Sv: Lusern Mix

maisan skrev:
MEN en fånghäst är mkt känsligare för proteiner än en frisk häst

Nej. Det är inte proteiner som är boven i dramat när det gäller fång. Det är framför allt stärkelse -huvudbeståndsdelen i allt spannmål- och vissa sockerarter - fruktaner- i tidigt gräs. Lusern tex innehåller mindre av sådana än vanligt hö eller gräs. Lusern är ett alldeles ypperligt fodermedel för fånghästen.

Det finns en del fånghästar som är känsliga också för vanligt socker, sånt som finns i melass. För säkerhets skull kan man ju ge lusern utan melass. Lusern mixen är som ett sockrat bra hö fast 4 ggr så dyrt.

Däremot är det så att om man ger koncentrerat protein typ soja i för hög dos utan tillvänjning kan man få störningar i grovtarmsflorsn, diarré och kolik. Som en komplikation till detta kan fång uppstå. Kanske är det detta dina veterinärer tänker på.

Protein i grovfoder, dit lusern räknas, är inte riskabelt på samma vis. HH
 
Sv: Lusern Mix

"Att proteinintaget inte är en självklar huvudorsak till fång innebär inte att det saknar betydelse i sammanhanget. En foderstat med för lite växtfibrer är inte gynnsam för hästens fodersmältning. Fibrerna behövs för en stabil tarmflora och ett bra energiutnyttjande. Rätt balans mellan energi och protein är också viktig för att hästen skall må bra".
Så här står det på Kr*ffts hemsida om det senaste rönen om fång... Så jag är inte helt ute o cyklar.
Sen vet jag ju inte säkert om det är fångsymtom min häst uppvisar, men han tyx iaf bli varm om hovarna så fort jag ger han mer än bara hö o pyttelite vetekli.
 
Sv: Lusern Mix

maisan skrev:
"Att proteinintaget inte är en självklar huvudorsak till fång innebär inte att det saknar betydelse i sammanhanget. En foderstat med för lite växtfibrer är inte gynnsam för hästens fodersmältning. Fibrerna behövs för en stabil tarmflora och ett bra energiutnyttjande. Rätt balans mellan energi och protein är också viktig för att hästen skall må bra"

Ja, men ALLA hästar ska ju ha rätt balans mellan energi och protein och mycket växtfibrer.
Det är väl klart att hästen blir känsligare för foderrelaterade åkommor när foderstaten är obalanserad och outräknad, eftersom man då inte vet vad man ger och i vilka mängder.
Jag har uppfattat det så att Krafft i sina råd utgår från att man INTE har höanalys, och DÅ kan det väldigt lätt bli fel balans energi/protein.
 
Sv: Lusern Mix

Kanske det är sockret från melassen i Lusernet han inte tål?
Han behöver ju mer protein utöver höet (ert hö har en kvot på 5,1 vilket är för lågt), då skulle du ju behöva ge honom något med mer protein, men samtidigt mindre socker och stärkelse.

Det är nog inte just kraftfodret i sig som ger fångsymptomen, utan innehållet i fodret.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lusern Mix

Att inte protein skulle kunna vara en källa till fång, är inte ngn som vet riktigt.
Det har inte kunnats bevisa helt att protein inte bidrar till fång.
Inte ens duktiga vet. och liknande har kunnat svara på eg. varför våra hästar får så mkt mer fång nu!
Och självklart är fånghästar särskilt känsliga för lilla minsta förändring i foder och likn. eftersom de inte är i balans.
Men får du fram ngnstans där det nyligen framkommit vad fång eg. beror på, är jag mkt intresserad av att få veta svaret!
 
Sv: Lusern Mix

Ja, det är väl ungefär det jag oxå kommit fram till, men jag har inte hittat nån lämplig proteinkälla. Fast nu upptäckte jag för nån dag sen att vi har en återförsäljare för D*ds*n & H*rrell´s foder i närheten, så jag funderar på att prova deras sk fångfoder istället. Fast dom innehåller ju oxå melass, men små mängder.
 
Sv: Lusern Mix

Ja, det kan väl vara värt att prova. För jag kan inte heller komma på något foder som skulle tänkas passa.. :confused:
Jag kan inte så bra utantill vad olika foder innehåller.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 929
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 349
Senast: Sel
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 661
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 553
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp