Lusern, min häst VÄGRAR äta det blött...

R

rassub

han får 1,5 kg pellets per dag men vägarar att äta det:devil: .. Har hört att kinkiga hästar inte gillar hacket heller? Nu får han kraffts lusern finns det något märke som är smakligare? (och billigare?:idea: )

Sv: Lusern, min häst VÄGRAR äta det blött...

Har du provat hacket? Mina äter med god aptit Green Power lucern. Iofs så är ju allt som serveras i krubba mumsmums... GP kostar 5 kr/kg dvs 100 kr för 20 kg.
//marti

Kavrnbyfoder har pellets som är billigare, vet inte om de är smakligare dock, har inte frågat hästen.
Konsistensen är lite annorlunda, sväller fortare, jag tror att kraffts är hårdare pelleterat (ett högst ovetenskapligt personligt antagande).

JohanHansson.
3:15/kg
Blanda den uppblötta lucernen med krossat havre eller korn så skall du se att det slinker ned.
Litet vetekli brukar också kunna få det smakligare.

Jag tycker att du ska pröva ´hacket i alla fall. Alla mina hästar har ätit det med förtjusning eftersom melass är tillsatt för att det ska bli smakligt. Det finns inget melass i lucernpelletsen och jag har smakat den och tycker att det smakar blä. Jag vet att inte alla hästar tycker att det smakar illa men mitt gamla sto fick bli jättehungrig innan hon åt. Torrt bör det inte serveras. Jag vet eftersom en av mina hästar fick häftig och långvarigt kvarstående kolik efter att ätit torr lucernpellets.

Min häst får hack. Men de första dagarna ville han inte heller äta det. Nu äter han med god aptit, men så får han betfor på också, det är ju en smakhöjare.
Hur länge har du försökt få honom att äta? De kan vara misstänksamma mot nytt foder ibörjan.

om hästen inte vill ha lusernen när den e blött så testa att inte blött lägga den! våra hästar får den inte blött och dom äter den med god aptit!:D

ja, var idag och handlade edels lusern på Johanhansson (svårt att skriva det där..) där sa man att man inte behövde blöta deras lusern, han visste dock inte vad skillnaden var mellan deras lusern o kraffts. Förr i tiden för ca 8-10 år sen fick en av mina hästar lusern och då blötte man inte lusren överlag, hon överledvde bevilsligen. på den tiden fanns det bara "vanlig lusern" från lantmännen, vad har då krafft i sin som gör att de kan få foderstrupsförst.?
Edel kostade föresten 63 kr +moms för 25 kg

Finns lucern hack som innehåller lite melass också.. det kan ibland göra att en häst äter det då det är sötare! Testa det!

Man ska inte ge lucernpelletsen utan att blöta den. det fastnar lätt i strupen och de kan få foderstrupsförstoppning. Så jag tycker inte att det är ett alternativ att inte blötlägga.

*KL*
Man SKA blötlägga luzernpelelts. Det fastnar som sagt i strupen annars. Ett annat alternativ är ju hack, det får min häst. Han älskar det:bump:

Igår gick han faktiskt till krubban på en gång när han kom in på eftermiddagen, det har inte hänt på länge så hacket är definitivt mer poppis än det pelletterade! :)

Hörde att du ska med till Stömsholm på tisdag :) vi blir väl runtsläpade av en viss herre som förra året gissar jag :p

Tillägg: man ska egt blöta ALL pellets, kolla bara hur mkt den sväller! :crazy:

Mina hästar tycker att den cementaktiga sörpan som blir av uppblött pellets är ganska äcklig, så dom får hack istället.

Mina hästar älskar Green Power lucernhack. Den är det lite melass i, så det smakar väl lite sött, antar jag. De kan till och med äta den före kraftfodret ibland.
Jag skulle aldrig ge lucernpellets torra. De sväller jättemycket när de blöts upp.

vi blöter lusernpelletsen så att den smulas sönder men den hinner ofta 'torka' innan vi ger så det bara är som ett slags pulver ungefär.

vet hästar som fått rejäl kolik av torr lusern.

annars om du inte vill byta foder så kan du ta och blanda det med lite betfor.. eller också blanda det med lite melass.. vilket blir lite mer smak och sött för hästen!..(det är ju många hästar som tcker o det!)

riv ner ett äpple eller en morot i det så brukar det slinka ner..

Några matskedar äppeljouice gör annars susen..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
371
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar