Lusern, lättuggat?

smedsussie

Trådstartare
Har en äldre islandsherre som fått problem med en tand och faller ur ganska snabbt.
Han har blivit undersökt av veterinär och jag blev rådd att ge lusern utöver högivan.

Nu är det så att hästen fick fång för ett par år sen så jag törs inte ge för mycket av lusernpellets då de innehåller melass. Funderar på att prova lusern hackad strå, men undrar då dels om det innehåller melass och dels om det är lättuggat?
 
Det finns andra märken av lucernpellets utan melass. Jag känner till 2 sådana sorter och ger det till mina hästar.
 
Kraffts lusern är samma i hack och pellets så det är melass i båda. Jag skulle inte köpa hack om hästen har tandproblem, det är ju små vassa strån som lätt sätter sig fast.
Det finns lusernpellets utan melass.
 
Lucernhack tycker jag verkar ganska "trådigt och jäkligt" om jag ska vara ärlig. Ser ut som typ hackat hö med lite jord i typ.
Lucernpellets däremot är ju lättuggat. Tror dock inte det brukar vara melass i det :o
 
Det går lika bra att ge betfiber utan tillsatt melass som speedibeet eller kwick beet istället för lucern om du inte hittar något lucern utan melass. Betfiber räknas som grovfoder. Det går också bra att blanda lucern och betfiber utan melass för att på så sätt få ner den totala sockerhalten. Sockerhalten på betfiber utan tillsatt melass är 5%.
 
Har en äldre islandsherre som fått problem med en tand och faller ur ganska snabbt.
Han har blivit undersökt av veterinär och jag blev rådd att ge lusern utöver högivan.

Nu är det så att hästen fick fång för ett par år sen så jag törs inte ge för mycket av lusernpellets då de innehåller melass. Funderar på att prova lusern hackad strå, men undrar då dels om det innehåller melass och dels om det är lättuggat?
raderar, läste för snabbt ang melassen :-)
 
Vilomix, vitafor har lusernpellets utan melass.
Sedan har dengie lusernhack som är melassfri.
Jag ger båda till vår ponny som haft fång.
Vår ponny får även riskli och linfröolja.
Hennes kraftfoder är saracen releve som innehåller låg stärkelse och låg sockerhalt.
 
Finns en gammal ponny på mitt stall som äter lucern just pga av att hon har svårt att tugga. Får hackad lusern med/utan melass (varierar), samt klippt hö som grovfoder. Hon tar en evighet på sig med höet men lucernen försvinner rätt snabbt. Äter även mash och inget kraftfoder då hon har lite magproblem sedan innan så kan inte säga nåt vad gäller fång, men äter gör hon.

Lucernpellets ger vi till andra hästar i stallet som är lite svårfödda och är jättebra om man vill att de ska få i sig bra med vattenn, men lämnar du det i krubban så måste det vara som soppa, annars stelnar det till och blir en kompakt massa som hästarna verkar tycka är tråkig.
Hackad lucern liknar mer stråfoder, blir lite mer att tugga och man kan lämna kvar det i krubban om hästen är långsam utan att det gör något.
 
Lucernpellets är lättuggat eftersom det kan blötläggas hur mycket man vill och blir en gröt om man vill det . Det används och är funktionellt just för äldre hästar som inte längre har sitt tandkapital kvar att spela på fullt ut.

Finns som flera sagt melassfritt om man oroar sig för socker .
 
@bettysmatte Veterinären bedömde att tanden ev skulle behöva dras ut men att den satt för hårt vid det besöket så vi skulle avvakta ett par veckor. Jag ska kontakta honom på måndag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 142
Senast: Ace
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 015
Senast: Kodiak
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 990
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp