Lusern hackad strå

G

glimrande bacill

Ni som ger era hästar hackad strå, hur ger ni dem det?
Tillsammans med kraftfodret? Blötlagt eller torrt?
Separat?

Jag funderar på att ge det tillsammans med kraftfodret på kvällen, men jag blötlägger alltid det och undrar bara lite allmänt hur ni då gör med hackad strå, om ni blandar i hop det och blötlägger det också eller om ni kanske lägger det torrt över/under/ bredvid kraftfodret :)

Sv: Lusern hackad strå

Jag brukar lägga lucernhack i krubban, tillsammans med havre, mineraler och morötter, och sedan häller jag betforen över. Mums :d säger hästarna.

Immer

För min del beror det varför jag ger det, men jag ger det alltid torrt.
Vissa hästar får det tillsammans med kraftfodrer för att det ska ta lite längre tid att äta upp det. Andra hästar får fri tillgång i en egen krubba för att dom ska hålla hullet.

du behöver inte blötlägga det alls.
blötlägger du höt också?

Här serveras Lucern hackat strå i hink som ställs på golvet. Erbjuds tillsammans med en skvätt (gärna ljummet) vatten och dagens utbud av mineraler/vitaminer.
//marti

Både och!:idea:

Morgon och insläpp serveras lucernet tillsammans med kraftfodret, vid nattfodringen ställs det in 2 kg i hink.
Aldrig blötlagt men alltid tillgång till vatten...

Jag blöter inte hackad, och jag ger i en stor hink som jag hängt upp i boxen. Min har gått på såpass som 4 kg/dag, blir lite överfullt i krubban då;)

Ger lucernhacket blandat med betfor (uppblött), mineraler, linfröolja o äpple i "den viktiga mat-hinken". Hästarnas favorit.

det beror ju på lite vilka mängder man ger av hackad strå. men med en mindre mängd så tillsammans med kraftfodret, annars en separat krubba eller hink om det är en större mängd. blötlägger aldrig det, ser ingen anledning att göra det.

Jag ger det blött, för jag blandar det med kli, linfröpellets och olja till min gamling. Blir en bra gröt att mumsa på med lite lösa tänder i garnityret.

Jag sätter ca 2 kg torrt i en hink som jag hänger upp i hagen. Hon äter det långsamt och då får hon gå och plocka i det hela dagen.

Mina får det i en hink på golvet när dom kommer in från hagen.

Mina hästar får all mat på marknevå då det är den nartuliga stälningen att äta i för en häst.

Kram

Blötlägger du lucernstrå? Det har jag aldrig hört talas om nån som gjort.
Jag fyller krubborna med lucernstrå och sen lägger jag krafftfodret ovanpå, tunt utspritt. Då äter de krafft och strå samtidigt vilket blir perfekt för salivutsöndringen.

Jag ger hacket för sig själv i krubban på eftermiddan när han kommer in från hagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama