Lusern hackad strå - vikt??

Estivuz

Trådstartare
Någon som vet ungefär vad en skopa (liter) lusern väger?
Kan inte vara mycket, eller hur? 0,3-0,4 kilo eller något sådant?

Sv: Lusern hackad strå - vikt??

kan väga när jag åker till stallet senare i em.

kan väga när jag åker till stallet senare i em.

Vad snällt! Och när jag menar en liter hackad strå så menar jag förstås inte att man proppat i så mycket det går och pressat ihop lusernet för att få i så mkt som möjligt... utan bara lagt i som vanlig, haha jag hoppas du fattar. :)

När jag vägde lusern strå så vägde en liter ca 170 gram (löst packat då). Det var Kraffts lusern, vet inte om det kan skilja något mellan olika tillverkare.

jag vägde nån gång för länge sen och då var fyra hårt packade litermått ca 1kg. om jag inte minns helt galet.

Ett mått från krafft (el hippo, de är ung lika stora) hackad strå väger 200 gram, kraffts lucern då. Då är det ordentligt fyllt men inte hårt packat.

Krafft Lusern Mix väger 100 g/liter. Inte packad men lite... hmm... nerskakad om du förstår vad jag menar :) Jag inbillar mig att Kraffts Lusern Hackad Strå väger något mer, kanske 150 g/liter.

hej

vägde och om jag nu minns rätt så fick jag det till 250g löst packat och 350g hårdpackat. hoppas det kunde hjälpa dig nå.

Det bästa är att köpa en köksvåg och ha i sadelkammaren. Då kan du lätt väga allt foder. De kostar inte mycket heller.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
593
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka