Lusern för att bygga muskler?

Supernova

Trådstartare
Köpte mitt 11:åriga fullblodssto för precis ett år sedan, då var hon mager och hade precis skilts från sitt föl, hon hade verkligen gett allt till det.
Fick henne att stadigt gå upp i vikt av bra grovfoder, fri tillgång. I början av sommaren magrade hon dock något och jag började ge lusern tillsammans med betfor och mineraler(naturligtvis hade hon under hela tiden innan fått mineraler, havre, krafft och så).
Jag har varit mycket försiktig med ridningen, eftersom hon varit så totalt omusklad, vi har tagit det sakta men säkert kan man säga. Nu har vi kommit till stadiet då hon har börjat få fina muskler men det är långt kvar tills hon är "klar". Hösilaget hon får är analyserat och är av jättebra kvalité.
Nu till frågan: Eftersom jag vill bygga på muskler och hon har inget fett att tala om på kroppen så undrar jag hur mycket lusern jag kan ge henne per dygn? Nu får hon; fri tillgång på hösilage, 1liter betfor, 1dl mineraler, 1liter havre, 1liter lusern per dygn. Ska jag sänka havren och höja lusernen, eller kan jag bara lägga till mera lusern? Kan hon få ett proteinöverskott och är då detta farligt? Jag är lite rädd för detta då hösilaget innehåller mycket protein.

Mycket tacksam för svar! Alla tips är välkomna!
 
Senast ändrad:
Sv: Lusern för att bygga muskler?

Hur mycket protein är mycket? (i hösilaget alltså)

Att bara lägga till protein när behovet redan synes vara täckt låter som att kasta pengarna i sjön. Lusern är ett grovfoder, så de flesta hästar tar ett överskott bra, så länge det kommer från grovfodret. Men om man också ger kraftfoder så får man ju se upp lite, så det inte blir för mycket av det goda.
 
Sv: Lusern för att bygga muskler?

Ett fullblod har ofta ett betydligt högre behov av energi än tabellhästen och vet du att din hästs behov av protein är täckt, skulle jag prova att ge mer energi, det verkar som om energi fattas eftersom det inte finns något fett. Det spelar ingen roll hur mycket protein din häst får om det fattas energi, det byggs inte mer muskler. Är det överskott på protein går det dessutom åt energi för att göra sig av med överskottet.
Sök här på forumet på Igge, så får du träffar där Helena Handberg skrivit om ett fullblod, i och för sig som gick löp, så kan du läsa vad hon anser.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 401
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 068
Senast: super
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp