Lusern eller hackad strå?

Sv: Lusern eller hackad strå?

Det beror ju alldeles på vad man är ute efter.

Gammelhästen i stallet får pellets, för där behöver vi ett lättätet foder som han inte behöver jobba med så mycket, han har ändå fri tillgång på hö inne. Det är också billigare och mer lätthanterligt än hack.

Skulle jag ge lusern till min lättfödda häst -där varje strå behöver räcka så länge som möjligt- skulle jag välja hack, för då skulle hon få mindre hö samtidigt och behöver all tuggbar struktur hon kan få.

Så båda har för- och nackdelar för olika individer. :)

Ska ha det till en väldigt lättfödd häst som inte kommer få supermycket grovfoder pga värdena.
Så kanske hack är bättre så han får mer att tugga på?

Ska ha det till en väldigt lättfödd häst som inte kommer få supermycket grovfoder pga värdena.
Så kanske hack är bättre så han får mer att tugga på?
Om hästen är lättfödd och inte kan äta av grovfodret så kolla upp värdena på lusern hacket. Jag misstänker att det kan vara bra mycket högre än det du har på det vanliga grovfodret vilket kan leda till att du måste ge ännu mindre foder.

Om du har tillgång till Kraffts sortiment så kolla då istället värdena på det som heter Mix. Det har inte alls så höga värden utan är mer att jämföra med vanligt hö.

Du menar att jämföra energivärdena i dom?

Hästen behöver mer protein och inte ett gram mer energi i onödan. Har fundering på potatisprotein men har aldrig fodrat med det, och behöver även något att blanda det med och då blir det väl lusern i pelletsform.

Protein är givet att han måste ha så tänkte kolla upp bästa alternativet.

Får hjälp av en snäll bukare att sätta ihop en bra foderstat :)
Men proteinet kan jag köpa innan den är klar, för hur som så behövs det.
Kvoten på höet suger.

Jag hade valt potatisprotein ändå, eftersom det innehåller minst MJ per SMRP. Det är inte säkert att du behöver blanda ut det, min äter det tex rent utblandat med vatten, och annars kan man säkert ge ursköljd betfor som inte borde innehålla något direkt då.
Annars hade jag nog kört på något mer komprimerat än lusern om det enbart är för protein och inte för att ge mer att tugga på, och då hade jag nog valt Krafft Muskel.

Tar jag potatisprotein så behöver det blandas med något. Hästen må vara lättfödd men han äter inte vad som helst. Han är rätt misstänksam mot nya foder.

Men han äter pelleterad lusern och krafft grund.

Det skiljer ju dock en hundralapp i pris på krafft muskel och lusern, sedan är det bara 15 kg i muskel och 25 i lusern. Känns som att muskel är ett dyrt foder och lusern kommer täcka hästen behov av protein. Dessutom med mer MJ än lusern.
Men jag kanske tjänar på det ändå. Beror ju på mängden jag måste ge.

Senast ändrad:

Man kan inte jämföra priset per säck, räkna på smbrp per krona istället. :)

Senast jag fodrade med Krafft Protein (idag Muskel?) var det bland de billigaste fodren per gram protein. Tror det gick 2 säckar på en vinter, jämfört med kanske 2 säckar i månaden om jag hade gett lusern.

Jag har också fodrat med Krafft Muskel och kom fram till samma sak: man får mycket protein för pengarna.

Senaste tiden har jag gett Edel Hippos PIQ som är anpassat för hästar med lågt energibehov och högt proteinbehov (PIQ står för ponny, islandshäst och quarter) men då affären jag köpte det från hade lagt ner när jag var där igår så fick det bli Kraffts PlusProtein tills jag hittar en ny återförsäljare :)

Jag blandar potatisproteinet med uppblötta lusernpellets. Det är det sättet jag kommit fram till ger minst MJ och mest Smbrp.

Man kan inte jämföra priset per säck, räkna på smbrp per krona istället. :)

Senast jag fodrade med Krafft Protein (idag Muskel?) var det bland de billigaste fodren per gram protein. Tror det gick 2 säckar på en vinter, jämfört med kanske 2 säckar i månaden om jag hade gett lusern.

Därför jag skrev att jag kanske tjänar på det ändå. Beror ju på mängden han ska ha.

Hur mycket innehåller potatisprotein?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 311
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama