Lurad på hö..

Alliegator

Trådstartare
Första gången på 25 års hästägande.

Felvägt och felräknat och dessutom mögel i två balar.

Bonden är kaxig och tycker att jag ska lasta in allt och åka tillbaka med det. 10 mil.... Åkte långt bara för att det börjar bli slut och kompisen var desperat.

Herreminskapare........aldrig mer åka o köpa hö när man är förkyld och inte uppmärksam.... TUR att det bara var ett halvt släp.

Har faktiskt aldrig varit med om liknande förut. Så man blir förvånad!!! Handlar ju bara om ca 350:- men känns så fel att en storproducent kan behandla en lite småkonsument så illa.... Enligt annonsen skulle man få både analys och priset var inkl moms - tror ni att vi fick analys eller kvitto.... :eek: :eek: :eek:

Sv: Lurad på hö..

Spontant vill jag nog säga att du haft tur i 25 år. :crazy:

Felvägt, felräknat och med varierande hygien tycker jag mer eller mindre är vardag när man köper foder. Tyvärr blir även en till en början snäll och trevlig bonde både spänd och otrevlig om man påpekar att man vill lämna tillbaka foder med bristande hygien. :mad:

Så klart olika på olika ställen, men jag har inte varit med om att inte få lämna tillbaka och byta grovfoder om det varit dåligt.

Jag har bytt en hösilagebal som var möglig, inga problem alls. (Behövde inte visa upp den dåliga öppnade balen heller.)

Jag har även fått byta småbal med hö som var mögligt.

Överlag så tycker jag att de olika grovfoderproducenter som jag har haft att göra med har varit mycket trevliga.

Tror inte att jag blivit lurad på felvägningar åt minushållet heller.
Dock vet jag att vi fått hem några kilo extra ibland. (tex småbal av hösilage som skulle väga ca 30kg vägde närmare 45kg.)

Tror faktiskt ocså att vi oftare haft mer med oss hem än vad vi fått betala för, i stort sett alltid vägde balarna lite mer än vad dom skulle. Och var man någon gång osäker på räkningen när vi lastade i så brukar det dras av.
Men är väl tacksamt för bönderna som säljer att veta att dom har en kund som dyker upp när dom säger att dom ska, alltid har pengarna med sig, och i och med att dom alltid hade ett visst överskott åt vårt håll behövde man inte bry sig om det skulle vara någon enstaka bal som var dålig, även om det i stort sett aldrig hände.
Fast är mycket lättare att leta så som jag gjorde i skåne via kontakter jämfört som nu i uppsala där man får leta via annonser istället.

/Camilla
/Camilla

Jag håller nog med Brillan om att du har haft tur i 25 år. :)

Nu tycker jag i och för sig inte att två dåliga balar är någon stor katastrof men det där att man får betala ett mycket högre kg-pris än vad som var sagt är väldigt trist. :(. Det blir ganska mycket pengar totalt sett över året.

Min bonde har balar som ofta överstiger den vikt han påstår att de har och om jag får någon eller några balar ibland som är kassa så säger jag inget om det. Kg-priset på balarna brukar ligga på ca 1.40 kg och då vill jag inte "gnälla". :)

Men självklart har man rätt att gnälla om det totalt sett är mycket mindre vikt än vad man betalt för! :devil:

Men ni fick inget kvitto och ingen analys? Varför bad ni inte om det när ni hämtade? :confused:

Låter som att du varit på samma ställe som jag själv och flera jag känner...

Ingen har varit nöjd, ingen har fått analys, inget har fått ett mögelfri parti (vi pratar 10 balar per pers), ingen har fått balar som väger så mycket som det uppgetts...och inget har fått ett trevligt bemötande när man ringt och klagat.

Har du köpt höet som privatperson av en näringsidkare? Du skulle kunna prata med kommunens konsumentvägledare och få råd om hur du ska agera. Du ska inte behöva stå för kostnaden för att leverera tillbaka höet.

Köplagen (affär mellan två konsumenter eller två näringsidkare) har liknande regler. Köparen ska inte behöva stå för extra kostnader vid fel i varan.

Det finns ett bra regelverk, problemet är att ofta har varken säljare eller köpare koll på det.

Om det är synligt mögel i två balar skulle jag misstänka att resten är mögelangripet också dessutom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! I år så tänkte vi i stallet vara lite "smarta" och lata och i stället för att åka och hämta hö hos bönder beställa av någon som...
Svar
18
· Visningar
2 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka