Lura i medicin

Sara75

Trådstartare
Håller på och lurar i ena missen medicin. Det ska blandas i maten så det gäller att hitta något riktigt smaskigt så medicinen åker i av bara farten. Han är normalt en glupsk rackare men så fort man petar preparatet i maten så blir han en kinkblåsa :(. Så tips på vad katter älskar mottages tacksamt :).
 
Sv: Lura i medicin

Jag trycker fast tabletter mellan två mjölklinser (kattgodis med kattmynta). Det brukar funka galant.
 
Sv: Lura i medicin

Om det är tabletter så har min vet föreslagt att krossa dem och blanda med lite smör. Sen smetar du smöret på kattens tass och katten kommer direkt att slicka bort det och får då också i sig medicinen. Katten vill ju inte ha smör på tassen, så oavsett smak så kommer kisen att få det i sig.
Kanske inte så bra med mycket smör under en längre tid om det nu skulle vara att man medicinerar ofta, men för mig har det varit enbart för ett par dagar och har alltid funkat.
Funkar säkert med annan kletig mat också (mjukost eller så) om nu katten inte skulle gilla smör.
 
Sv: Lura i medicin

Honung is the shit :D. Kladdigt och bra. Kanske inte helt nyttigt för kissen men men.
 
Sv: Lura i medicin

Antar att den ska blandas med maten eftersom att den inte ska ges på tom mage så att säga?
Borde väl gå lika bra att först ge katten mat som den älskar och sedan stoppa i katten pillret?
Men om det är ett vilddjur som inte låter sig stoppas i piller så kan det ju bli svårt.
Är så bortskämd med mina som snällt finner sig i allt.
 
Sv: Lura i medicin

Min äter allt, så krossad tablett och mjukmat/fisk/grädde etc fungerar utmärkt.
Men oftast ger jag tabletten först och mat sen, som belöning. Han är inte glad, men det går bra.
 
Sv: Lura i medicin

Jag brukar köpa godis-sticks för katter, den som finns på lidl funkar bra här. De är lite degiga i konsistensen, så om man krossar tabletten i små bitar kan man baka in tablettbitar i godiset och typ rulla som små bollar, som katten sen slukar utan att känna smaken av medicinen eftersom den ligger skyddad av godislagret. Funkar kanon på min katt som är kräsen och vägrar äta ifall jag haft i nåt skumt i hans vanliga mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 376
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 883
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om jag vill slippa betala för parkering när jag åker till jobbet så kan jag ställa mig på en gratis infartsparkering som ligger ca 15...
Svar
3
· Visningar
1 991
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp