Lupin till KF häst??

95johsv

Trådstartare
Jag har blivit lärd att det är giftigt i större mängder. Frågan är stämmer det? Kan man ge Lupinfrön till häst som proteinmedel?

Så här står det på en sida HelenaHandberg länkat till:
Lupins (crushed)
13.7 MJ
33.8 Protein %
(338g) Protein gr
whole soaked, cracked "Best form to feed horses"
Good energy and protein feed, no starch. Limit to one third total grain to avoid excess protein.

Själva sidan:
http://www.harness.org.au/99wldcon/PKOHNKE3.HTM

Funderade på solrosfrön men de innehåller inte tillräckligt med protein (230gr och 18,7MJ enl ovan hemsida) såg tidigare analysrapporter på 340smrp och 10,3Mj då är det intressant men frågan är om det stämmer?

Allt protein är taget ifrån hemsidan, har för mig att utländska sidor inte använder smrp så proteinet bör bli lägre.

Anledningen till att jag funderar på lupin är att det rekomenderas på fler ställen till just KF hästar. Det är helt utan stärkelse, men ändå högt i protein och fett.

Sv: Lupin till KF häst??

Det är inte samma sorter som man odlar som dom som växer vilt. Du har helt rätt i att dom vilda inte är så nyttiga.

Sara

Aha, det är det som skiljer... Har du koll på vilken sort som är OK? Gärna latiskt namn om det finns.

De lupinsorter som används till djurfoder är Lupinus albus och Lupinus angustifolius. Tror inte det odlas mkt hos oss. Rapspellets/mjöl är ett svenskt alternativ med stor del av energin från olja och bra aminosyror. HH

Tackar tackar!

Känns bra att få ordning på tankarna :)

Hittade bara två sorter som fanns som bofasta här i sverige Blomsterlupin (Lupinus polyphyllus) och sandlupin (Lupinus nootkatensis) där blomsterlupin är den som vi alla har överallt...

Hej! Funderar själv på att så en bit Lupin till i sommar för att testa. Har hört attd et ska vara ett bättre alternatiov av protein fodermedel då Soja inte går att odla i Sverige. Endel kravbönder fodrar sin akor med lupin.

Mvh Katja

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka