Lungsköljning , slem i luftsäckar

valacken

Trådstartare
Nyimport f.09 . Vistats ute och gör det än sedan han först lastades av i slutet av juli.
Snor som antogs vara förkylning blev hosta och veterinär tillkallades. Endoskopi visade massor av slem i lungorna och diagnosen Bronkit sattes =ventipulmin och acetylsystein behandling till burkarna tog slut.
Återbesök. Nu konstaterades slem i luftsäckarna. Går nu på antibiotika.
Blir det inte bra nu ska remiss skickas till Ulltuna för lungsköljning men vad innebär det? Vad kan det kosta , vad gör de och är det något som försäkringsbolag kan/brukar försöka undvika att ge ersättning för?
Tacksam för alla erfarenheter :-)

Sv: Lungsköljning , slem i luftsäckar

Har ingen erfarenhet av lungsköljning. Men sök gärna här på buke på rödalger, vad jag berättar om vår ponny. Det enda som i slutändan hjälpte. Efter olika svindyra mediciner från vet som inte hjälpte vår ponny iallafall.

Tack :) Har googlat på en mängd alternativ bla alger och kan tänka mig att använda mg av dessa efter att hästen är färdigbehandlad. Vad underbart att det fungerar på er ponny :)
:):)

Jag går också igenom detta med min valack 15 år. Behandlats med Ventipulmin och nu en förlängd kur med Acetylsystein. Endoskopi har gjorts och det visade också på slem. En lungsköljning låter nog värre än vad det är, de tar prov på det som finns i lungorna och kan därmed ev se vad som orsakar luftvägsbesvären.
Om ditt försäkringsbolag ersatt de behandlingar/undersökningar som gjorts nu så borde också fortsatta undersökningar ingå. Hör med dem vad som gäller vid vidare utredning.

Tack Noak . Hoppas att de löser sig för din häst och tack för svar.
Vi har inte varit i kontakt med försäkringsbolaget än eftersom första fakturan inte var i närheten av högkostnaden. Inväntar faktura nummer 2 innan jag skickar in allt. Lite fundersam är jag om vi menat samma typ av Lungsköljning för en BAL kan även vår veterinär göra men som det lät på henne så gäller denna Lungsköljning i flera dagar och att hästen blir kvar på sjukhuset till dess att den är klar. Antibiotikabehandlingen avslutas i morgon därefter har vi åtta dagar acetylsystein kvar. Efter det kommer han kollas igen.

Liknande trådar

V
Hästvård Mardrömsproblemet Luftvägsbesvär har blivit min nya rynka i pannan. Vad har ni för erfarenheter av behandlingar? Mitt 17-åriga...
2
Svar
27
· Visningar
3 865
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V