Lunarstorm, snyggast.com osv...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Min systerdotter, 11 år, vill registrera ett användarnamn på Lunarstorm. Systeryster ringde mig nyss och frågade om jag visste något om det, och om min åsikt.

Jag har ju ingen direkt erfarenhet av de här "ungdomssajterna". Hur "farliga" är de för en 11 år gammal tjej. Och hur ska vi få henne att bli medveten och förstå faran med "fula gubbar" som utger sig för att vara något de inte är.

Vad har ni för erfarenhet av dessa sajter? Låter ni era barn vara där?
 
Sv: Lunarstorm, snyggast.com osv...

Lunarstorm har en informationssajt, http://www.lunarworks.se/ där din syster kan gå in och ta del av säkerhetspolicyn med mera. Klicka på "säkerhet" sedan "föräldrabrev". Personligen tycker jag att Lunarstorm är en bra community. Om hon vill kan hon själv bli medlem, det finns "äldre" medlemmar också :) Visserligen kanske dottern tycker att hon spionerar i så fall, men hon är bara elva, så det kan hon ta tycker jag.

Snyggast.com vill jag inte rekommendera, det är ju ren köttmarknad.
 
Sv: Lunarstorm, snyggast.com osv...

Har lunarstorm själv :crazy:

Jag hade nog låtit henne ha en lunarstorm för att prata med sina vänner på men hållt noga koll på vilka hon pratat med.

Däremot INGET snyggast.com...
Det är en köttmarknad där många unga tjejer lägger in så gott som nakna bilder på sig i ganska sexiga poser.
Visst finns andra kategorier också med sötast djur och sånt,men snyggast.com är mest köttmarknad där jag tror det finns många fula gubbar....
 
Sv: Lunarstorm, snyggast.com osv...

Min son reggade sig för några år sedan och då gjorde jag det med, för att ha lite koll. Det är en ganska bra sajt tycker jag, med hyfsat stor kontroll över vad som händer.

Det som är viktigt är att man INNAN registrering går igenom hur man beter sig på nätet - lämna inte ut namn eller andra uppgifter om dig själv, var inte för öppen när du skriver till andra som du inte känner IRL, och var noga med att hålla koll på VAD och till VEM tjejen skriver.
 
Sv: Lunarstorm, snyggast.com osv...

TACK!!! för era svar!

Jag har haft ett litet kort samtal med min systerdotter på kvällen om netikett, och om vikten att vara "anonym" och inte ge ut uppgifter som kan avslöja vem man är... (eftersom jag är så otroligt duktig på att leva som jag lär... hmmm...).

Nåväl, jag ska hjälpa henne att fixa ett användarnamn på Lunar - då kan jag också kika lite på vad hon skriver sådär i smyg. Jag har också sagt åt henne att hon ska säga till "monster Pinglan" om något händer som är konstigt.
 
Sv: Lunarstorm, snyggast.com osv...

Jag tycker också att Lunar är ok, men sen är det ju också upp till var och en hur man använder det. Mina Tonåringar har kontakt med många gamla kompisar (Då mennar jag inte gamla med syfte på ålder utan med syfte på kompisar sen långt tillbaka), som dom absolut skulle tappat kontakten med vid det är laget om dom inte haft kontakt via lunar. Det tycker jag är jätteroligt. Den största faran är nog ändå inte "fula gubbar", utan sk kompisar som ibland kan vara MYCKET elaka mot varann. Det är ju liksom lättare att kasta skitord mot någon via datorn är ansikte mot ansikte. Faktiskt så har min 8-åring också Lunar, fast hon sitter aldrig själv, utan med någon av sina storasystrar. Och då skriver hon någon hälsning till deras kompisar. Det tycker oftast kompisarna är jätteskoj.
 
Sv: Lunarstorm, snyggast.com osv...

Min systerdotter, 11 år, vill registrera ett användarnamn på Lunarstorm. Systeryster ringde mig nyss och frågade om jag visste något om det, och om min åsikt.

Jag har ju ingen direkt erfarenhet av de här "ungdomssajterna". Hur "farliga" är de för en 11 år gammal tjej. Och hur ska vi få henne att bli medveten och förstå faran med "fula gubbar" som utger sig för att vara något de inte är.

Vad har ni för erfarenhet av dessa sajter? Låter ni era barn vara där?

Lunarstorm verkar vara helt ok, oftast sitter de och skriver med klasskompisar. Man får väl prata om att inte lämna ut namn eller så. Däremot så verkar den andra sajten helt sanslöst korkad, inget att rekomendera!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 433
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp