Luktproblem

Lilljessicah

Trådstartare
Har ni några bra fungerande tips på hur man kan dämpa lukt från kattlådan?
Jag har två katter som har två lådor.
En med tak och väggar och en öppen, jag rengör dem 1-2 ggr/dag och det är alltid fräscht, med nya sand osv.

Men lik förbannat så luktar halva badrummet fränt av kiss.
Jag har använt olika sorters sand och tycker inget är bättre än det andra.
Båda katterna är kastrerade om det spelar in i lukten.

Kan man lägag kalk i botten måntro?

Lilljessicah med klädnypa på näsan

Sv: Luktproblem

vi har en kattsand som heter "fresh & easy" som består av små kristaller av något slag. Den ska man bara ta bort bajset och låta kisset ligga kvar. Luktar ingenting!
Katterna föredrar att kissa i den lådan också (dom har två) och bajsar i den andra med vanlig sand.

Jag tycker absolut sanden har betydelse, hade 7 katter hemma i somras varav en avelshane (vars urin verkligen stinker) och kattlådorna luktade ändå ingenting om man gjorde rent 2 gånger/dag. Nu har jag fyra stycken hemma (bl.a. avelshanen) och har tagit bort en låda, gör rent 1gång/dag och det luktar fortfarande inte någonting, det gjorde det däremot förr när jag hade sämre sand. Två sorters sand som jag tycker funkar är EveryClean och Simplicity Plus.

Tömmer man lådan morgon och kväll luktar det inte nämnvärt (om man har en vettig sand). Det enda kan vara om katten slarvat lite vid 2:an och inte grävt igen ordentligt efter sig, men aldrig av urin.

Det är inte så då att det kan ha hamnat kiss utanför lådan?! Vet det hände en gång och rumpan måste ha hängt lite utanför för det vart kiss inunder lådan. Det luktade fränt även om det bara måste ha varit där nån dag eller två.

Jag tycker det gör STOOOR skillnad på vad man har för sand. Körde förut med lågprisvarianter, och då luktade det verkligen, men nu har jag bytt till Pussi kattsand, och det är en enorm skillnad! Finns säkert annan sand som är ännu bättre på att ta bort lukten, men för oss funkar det jättebra med detta märke. Har en kastrerad hona och en, än så länge, okastrerad hankatt (men bara han blir tillräckligt gammal så ryker kulorna på honom...:devil:)

Svar till alla.

Jag har testat både billigare och dyrare sand, klumpbildande och icke klumpbildande. Och jag känner ingen skillnad på kiss doften.

Ingenting hamnar utanför utan att jag märker det, då jag både dammsuger och torkar golv överallt i huset varje dag pga min allergi.

Hmm.

Så, vilken sand ska jag då börja med att testa?

Hur mycket sand har du i lådan?
Jag använder miss cat tror jag den heter. Sätter ett tjockt lager och rör inte alls i kisset. Plockar bara lortar (om inte hundarna hinner före) och tömmer hela lådan ca en gång i veckan. Luktar ingenting.

Börja med att ta bort den öppna lådan och ha två med tak och lucka istället. Försök med EverClean Fresh Guard eller Simplicity Plus, det finns inte en chans att dina två kastrerade katters urin kan lukta värre än min avelshanes och våra lådor luktar ingenting när vi har den sanden, dom står i köket så det hade varit väldigt äckligt om det hela tiden stank piss där...

Så länge man har tillräckligt med sand till våra grabbar kan man ha vilken sort som helst, men blir det för lite sand i lådan så att kisset kommer i kontakt med plasten luktar det unkas. Så jag tror som SkorpSmulan att du kanske skulle prova att ha lite mer sand.

Vi har everclean till våra 2 hanar och det har aldrig luktat något därifrån. Har ett tjockt lager kanske 15 cm, kisset fastnat ju änna i sanden så det är lätt att få bort osv.

min bror hade samma problem som dig, de hade ica kattsand innan...stank järnet. de har nu bytt till everclean fresh guard och luktar ingenting!
Så tjockt lager med everclean borde hjälpa tycker man! :)

Jag ska genast testa. Jag har ett tjockt lager i den ena och lite mindre i den andra som dom bara går på ibland.

Everclean ska inhandlas så får vi se, allt är ju fräscht och rengjort så det borde egentligen inte lukta så mkt.

Tack alla, för tips.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 419
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad honkatt som blir 14 år i sommar. Ialla år har hon gått på lådan och har aldrig kissat eller bajsat utanför. Hon har...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Fideli
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama