Luktar järn ur rumpan.

AraSlei

Trådstartare
Jag har slagits av att Ladda luktar järn, och det luktar extra starkt vid bakdelen på henne.
Har googlat lite och förstått att det kan innebära problem med analsäckarna. Hon har inga andra symptom på att hon skulle vara besvärad i bakänden annars, hon tvättar sig inte mer än normalt och kanar ingenting.
Bajsar normalt, inget blod i avföringen. Pigg och full fart som vanligt, äter som vanligt.
Jag tycker hon har haft lite uppstötningar det senaste, om det kan ha med det hela att göra?

Hon ska löpa nu i april, men jag har känt järnlukten lite då och då sedan i julas typ. Kanske innan också. Det verkar dock som att det luktar ett tag för att sedan gå över.

Det luktar enbart järn, inget surt eller äckligt, bara.. järn, helt enkelt :p

Någon som har erfarenhet av detta?
Tänkte jag skulle ringa och rådfråga veterinären i morgon, men om någon har erfarenheter här inne får ni gärna dela med er av dem.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att vissa (hög)löpande tikar luktar järn. En av mina gör det och jag har kännt det på andra tikar också.
Har aldrig tänkt på att analsäckar luktar järn, snarare surt som du beskriver.

Säker på att hon inte har ett tyst löp? ;)
 
@TantAgda
Det var min första tanke också, men jag tror inte att det är något tyst löp..
Bor med mina föräldrar sedan en månad tillbaka pga praktik på annan ort än den jag bor, och tycker att vår hane som bor hos dem borde reagerat då :p Han är inte så brydd i övriga löpet, men just i höglöpet kan han bli lite jobbig.

Hon har ju luktat järn några gånger nu i vinter. Sista löpet var i oktober.
 
Min luktar järn när hon tömmer analsäckar inomhus, antagligen utomhus också men känner det inte då.
Jag hade fått för mig att det skulle lukta förfärligt när de tömmer analsäckarna men jag tycker att det luktar just järn, också blir det fula fläckar om hon ligger i sängen.
Kan det kanske vara så att hon tömmer dom inomhus ibland och att det är då du har känt lukten?
 
Min luktar järn när hon tömmer analsäckar inomhus, antagligen utomhus också men känner det inte då.
Jag hade fått för mig att det skulle lukta förfärligt när de tömmer analsäckarna men jag tycker att det luktar just järn, också blir det fula fläckar om hon ligger i sängen.
Kan det kanske vara så att hon tömmer dom inomhus ibland och att det är då du har känt lukten?

Så skulle det absolut kunna vara!
Jag har också fått för mig att det ska lukta vidrigt, men det här luktar verkligen inget mer än järn.
Jag kollade efter just fläckar i sängen igår, och hittade en liten pyttefläck som skulle kunna komma från henne.
Hur mycket brukar det vara från din?
Antar att det kan vara individuellt också.
 
Det kan vara att hon läckt lite, lite från analsäckarna - kan bli bara en droppe eller två. Min ena kan göra så om det varit mycket ute (mycket störningar - hon är lite osäker på hundar) och sen när hon slappnar av helt så kan det komma lite. Hon är lite kul då, för jag brukar då säga "det luktar illa här" och hon kutar in i badrummet och hoppar upp på toastolen och vill bli avtorkad - hon gillar inte att lukta illa:D

Med min andra händer det bara om magen varit lite i olag och det blivit glest mellan toabesöken - som nu i vinter när hon varit mycket sjuk och inte rört på sig tillräckligt så magen kommit igång.

Det är alltså inget som är fel och det handlar inte om inflammation, utan att det inte blivit tömt ute helt när dom bajjat och då kan det komma inomhus när dom slappnar av/sover (man förknippar det ju annars med när dom blir rädda att dom kan tömma analsäckarna).
 
@russinbulle Tack för en bra förklaring! :D

Hon fick Bravecto häromdagen, så det kanske kan vara det som gjort henne lite lösare i magen --> analsäckarna inte tömts ordentligt.

Skönt, då behöver jag inte vara orolig över det!
 
Så skulle det absolut kunna vara!
Jag har också fått för mig att det ska lukta vidrigt, men det här luktar verkligen inget mer än järn.
Jag kollade efter just fläckar i sängen igår, och hittade en liten pyttefläck som skulle kunna komma från henne.
Hur mycket brukar det vara från din?
Antar att det kan vara individuellt också.

Som störst har det nog varit som en femkrona tror jag, en inre fläck med partiklar och runt det så är det ljusbrunt. Ibland har det varit betydligt mindre så det är nog lite olika.
Jag förstår inte riktgt varför min tömmer sina inomhus, hon har fasta korvar och bajsar regelbundet, och det är lite trist när det blir fläckar inomhus men som tur var går det lätt att tvätta bort.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 205
Senast: regina11
·
Hundhälsa Min 18 månader gamla tik hade ett konstigt första löp i april förra året. Det började med tydlig svullnad och lite rött på pappret om...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 917
Hundhälsa Nu sitter jag här och är skitorolig. Tik, född dec -12, fick första kullen på första löpet, och andra kullen på andra. Jag tog över...
Svar
1
· Visningar
1 140
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp