Lugnande vid transportering

S

Stina L

En liten undran - kan det verkligen vara bra att ge hästen lugnande när man ska transportera den?
Vad kan det vara för preparat som blivit utskrivet av veterinär som man får ge själv?

Sv: Lugnande vid transportering

Nja, det är ju ingen ideallösning. Dels försämras reaktionsförmågan, hästen kan få svårt att balansera sig under transporten.

Och sedan ska man förmodligen göra något när man kommer fram (undersökning, ridning etc) och det är ju inte så kul med en drogad häst.

Tidigare har det funnits Plegizil-sirap, det togs från marknaden. Men jag har för mig att det finns ett preparat som fungerar likadant (samma?) men under annat namn.

Nu ska ju hästen flyttas till nytt stall så det är ingen ridning eller liknande när dom kommer fram.
Hästen är lugn i transporten - problemet är att få in henne !
Det är inte min häst det gäller utan en stallkamrat som ska flytta - jag var med i förrgår när det var meningen att hon skulle åka fast dom lyckades inte få in henne.

Ärligt talat var jag ganska illa till mods över behandlingen av hästen -skrik, svordomar, slag och piskrapp. Hästen var till slut alldeles hysterisk och vägrade att ens gå i närheten till slut.
Jag har lite svårt att förstå lösningen med att ge lugnande istället för att TRÄNA med hästen och göra det LUGNT....

Blir lika :mad: varenda gång jag läser om folk som inte kan transportera sina hästar utan jäkt,slag o hårda ord! Vilka okunniga hästmänniskor o absolut sådana som skulle få lika många rapp i form av pisk som hästen få utstå hårda ord!!
Att inte kunna lasta en häst är detsamma som att hästen absolut saknar tillit till den som ska lasta.Varför inte träna sig själv på att känna empati istället för att utge sig för att vara en hästmänniska. Allt bero i grund o botten på att ha tillit till sitt djur o djuret tillbaka på dig! Varför droga ner ett djur för att få det att göra som man vill? Är man så feg? Förlåt detta inlägget blev ju ingen hjälp men kanske en tankeställare till många som flänger med s.k jobbiga hästar som inte vill gå in i en transport o som kanske ha problem med att lasta av likaså. :devil:Men att droga hästen är ju också som att gräva sig en grav av ännu mer " lita inte på människan" för hästen.Ju mer obehag desto svårare för hästen att lita på dig vid nästa transportering.

Senast ändrad:

Ajajajaaaj!! Stackars lilla häst. jag fårstår att den inte vill åka transport!!

jag har 6 hästar, varav två är hopplösa att lasta. Den ena kan ta upp till 5 timmar, men det handlar om tålamod, att vänta ut hästen. Han är livrädd för att åka, men ibland så måste man.
När han väl är inne i trailern, så måste man åka med honom, ha dörren öppen där framme så han kan titta ut, å åka max 10 minuter.
Detta pga av att han va bort lämnad på tillridning (samt lastträning) för ett antal år sedan. Fick tillbax ett nervvrak...
Försök att få dessa hästägare att behandla sin häst enligt NH principen (jag hanterar alla mina så), jag lovar, hästne kommer gå in, tillslut. Men det kommer ta tid, eftersom att häster inte har något förtroende för personen/erna som hanterar den.

Lycka till/ Cronis

Förmodligen är det plegg som är utskrivet. Man kan få det utskrivet om det är första gången hästen ska, alltså måste åka men den av någon anledning inte har gjort det förut.

Jag har själv två minidoser plegg hemma jag fick från kliniken när jag skulle ta hem min häst efter besiktning och vi skulle åka GENOM Stockholm i rusningstrafik och det är ingen lek att göra. Hästen hade alltså åkt buss tidigare men aldrig finka. Så problemet handlade inte om lastningen utan om själva körningen.

Nu lyckades vi lösa det så han fick åka buss istället men det kändes som en rimlig lösning, få en häst att gå in och stanna där utan att stressa sönder den tycker jag är ett mindre problem jämfört med om den av någon anledning får spel under färden.

/Jane

Be henne lastträna sin häst flera gånger innan hon ska åka,
inte ska man försöka piska in hästen.
Jag lider med pållen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
420
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka