Lugnande vid boxvila

O

oidipus

Min häst har blivit ordinerad boxvila av veterinären. Eftersom han blir ganska upprörd av att stå ensam inne frågade jag veterinären om det fanns något lugnande jag kunde ge. Han gav mig sedalin gel! Är det någon som har använt sig av det här?
Enligt doseringen står det att för lätt effekt ska man ge 2-3ml och stark 4-6ml, vet tyckte att jag kunde ge 6ml, "din häst är ju så stor" (lätt halvblod, 1.70), jag har gett 1-2ml/dag och tycker att han lugnar sig av det. Jag hade dock gärna velat ha reda på lite mer om preparatet jag ger min häst så jag vore väldigt tacksam om nån som kände till det ville berätta lite....

Jag har aldrig hört talas om att man ger lugnande vid boxvila. Min häst har också haft boxvila den senaste tiden efter en operation. Men hon har fått stå ute och titta på de andra hästarna i en liten hage på 5x5 m. Dessutom har hon haft fri tillgång på hö, och fått äta krafft rehab istället för sitt vanliga kraftfoder.

Är din häst så illa däran att hon inte kan få vara ute på så liten yta?

Hej!
Har aldrig hört talas om det lugnande.
Däremot har jag gett Valeriana till min häst som också haft boxvila, dock får hon gå i en större hage nu men jag ger henne det fortfarande.
Det är en ört som lugnar ner dom.

Under första veckan ska vi helst inte ens promenera ut i stallgången utan han ska stå så stilla som möjligt. Det är ju detta som är problemet, han står inte stilla när han är ensam i stallet så för att tiden skulle bli mindre jobbig för honom vill jag ge lite lugnande så han ialla fall äter lite mat och inte anstränger benet (som det är frågan om) för mycket. Redan på torsdag hoppas jag att han ska få gå ut i en minihage med gräs och de andra hästarna på synavstånd.
Anledningen att jag frågade var för jag hittar inte särskillt mycket information om medlet (sedalin) som jag fick av veterinären och det känns bra att veta lite mer om vad man stoppar i sin häst. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Efter gårdagens lite väl spännande veterinärbesök fick jag plegicil utskrivet för att kunna genomföra starten på igångsättningen på ett...
Svar
16
· Visningar
2 493
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka