lugnande som man kan ge hemma?

mailkonto

Trådstartare
vad heter det lugnande preparat som veterinären kan skriva ut och som man blandar i maten? har en häst som får panik när man startar klippmaskinen och blev rekommenderad att få det utskrivet av min tränare.

Sv: lugnande som man kan ge hemma?

Vetranquil är ju ett som man blandar i maten. Domosedan är gel som man lägger under tungan (var så effektivt på min att jag fick minska dosen ordentligt till nästa gång).

Annars så får man ta den långa vägen och träna dem med klippmaskinen, vänja dem vid avstängd maskin först, sedan starta den långt bort och stegvis närma sig hästen när den inte reagerar på en startad maskin i andra änden av stallet..

Domesedan under tungan verkar funka bra. Tar lite längre tid innan det börjar verka bara. Men väldigt smidigt.

Sedalin tycker jag fungerar bra, samma beståndsdel som i Vetranquil men är en gel som sprutas direkt i munnen.

Halvt kl

Vetranquil kan man även blanda med vatten eller sirap och spruta i munnen om hästen inte äter det.

TS:
Bäst är ändå att träna hästen. Det finns problemlösare som lär ut hur man tränar bort sånt här. :)

Jag vet inte om det gäller för gelen med, men vissa hästar blir "överkänsliga" om sina ben av domo, och andra svettas ganska rejält. Inte så bra om man ska klippa - men är ju dosberoende med.

Alla sederande innebär risken att effekten "pang poff" tycks gå ut, och/eller att hästen är drogad men reaktiv (dvs en flippig häst med dålig kroppskontroll). Så jag skulle som andra sagt försöka att träna istället - och jag tror INTE på minsta vis att den sedering du kan få av orala medel är ens i närheten att räcka för en häst som får panik redan när man startar maskinen.

Varför måste den klippas nu? Är det verkligen ett behov så att hästen mår dåligt av att inte klippas nu eller det behövs av hälsoskäl så ta ut en veterinär som sederar. Annars träna den istället.

Jag gjorde som så att jag hade hästen inne i boxen bredvid medans jag klippte dom andra hästarna, sen när det var dens tur så började jag så att varje gång jag startade maskinen så fick han en morotsbit, exakt samma sekund som han fick godisen så startade maskinen.
Det tog itne alls lång stund innan han förknippade maskinen med gotta och nu ser det mest ut som att han står o tycker "är det inte min tur att bli klippt nu" när den andra klipps.

Nu var det här en häst som skulle göra ungefär vad som helst för mat och hade det varit min andra häst så hade det här sättet inte funkat.

Så jag tror mer på att öva ist för att medicinera, samt va aldrig ensam o va rädd om dig!

Sedalin har jag använt på min häst när han ska klippas, har fungerat jättebra. Han har fått det mesta i munnen men jag har även lagt en liten sträng i underläppen på honom... Det kanske bara är inbillning men jag tycker det verkar bättre då (men det kan ju bero på annat också ;) )

Kom ihåg att ge hästen först innan den inser att något är på gång och kanske hetsar upp sig... Det är i stort sett omöjligt att få det att fungera om hästen redan är orolig, då är det bättre att fortsätta en annan dag :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 761
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 426
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka