lugnande reseptfria medel eller andra råd sökes

A

Angel of darkness

som tidligare nämnt i en annan tråd skall vi ju flytta,
men den långa bil resan oroar mig så min katt får panik i bil,han bajsar ner sig,kissar på sig,skriker så man tror allt inni han skall ramla ur honom.dette är inge roligt,men veterinären vägrar söva ner honom för mig så han kan sova under resan,hon kunde derimot skriva ut ett lugnande resept åt honom,men dette var det han fick när vi flyttade hit och det funkade inte,

jag undrar och söker alla råd och tips hur vi kan göra resan så lugn som möjlig?
finns det reseptfria medel eller huskurer till och med?
karnsje till och med nån musik som gör han lugnare?

Sv: lugnande reseptfria medel eller andra råd sökes

Jag tycker såhär: Be veterinären om ett recept på annat lugnande medel eller fråga om du kan ge högre dos.

Om kissen är så jättenervös som du skriver, tror jag det blir svårt att hitta på så mycket annat som funkar :confused: Att ha buren täckt kan funka på vissa katter, andra blir lugnare av att vara i famnen. Lavendeldoft, Feliway feromonspray kanske kan hjälpa till, men tveksamt...

Frågan är ju också om han tar skada av att vara rädd under resan? Eller blir han sitt rätta jag rätt snabbt?

Jag skulle nog be att vaterinären skrev ut ett annat medel sen skulle jag nog täcka över buren med något mörkare tyg.
Men det måste vara jättesvårt när kissen är så rädd! :crazy:

han repar sig snabbt efter en resa,det tar bara en timme eller två,men jag lider extremt med honom under själva resan,

lavendel doft har jag hemma,det kan jag ju prova,täcka buren är også en bra ide som jagi nte har tänkt på

Jag har en katt som inte klarar av att åka bil. På 800 meter klarade han en gång av att både kissa och bajsa i buren, samt skrika sig halvt fördärvad. Några gånger när jag varit kattvakt (katten bor hos mina föräldrar) har han suttit hela bilresan och ylat, hyperventilerat, kissat och bajsat i buren etc.

Mina föräldrar gör som så att de "övningskör" med katten ibland. Så snart han gått morgonrundan på lådan, stoppar de in honom i buren och kommer och hälsar på mig. Det är nästan en timmes bilresa, och väl här får han springa fritt i lägenheten och äta gott. De hoppas på att han ska associera buren och den skakiga resan med "påhälsning hos Kimz0r" hellre än "veterinären". Det verkar fungera, för oftast sover han hela resan. Någon enstaka gång har det blivit en olycka i buren, men då mest för att han inte riktigt vill gå på lådan här än.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka