Lugnande för hund vid lång bilresa?

N

Nozer

Ska iväg om ngn månad o hälsa på släkten som bor ca 45mil bort.

Då detta blir våran första långresa med hunden är vi lite oroliga hur det kommer funka med honom. Har inga problem annars då vi åkt 10mil eller så. Då ligger han bara o vilar. Men efterssom det är så pass långt är vi oroliga, o vill inte ha en hund som får panik halvvägs, för då vette f*n vad man ska göra =/

Dock skulle vi gärna ha ngt som gör honom lite nertaggad. Ngt milt lugnande.

Pratade med en vererinär o det enda hon visste var sånt som tvärdäckade hunden. o det är INTE intressant.
Hon nämde även ngn spray som tydligen kunde få hunden lugnare. Ngn som testat o vet om det funkar?

Eller finns det naturmedel som används till hundar man kan använda?

Lite nyfiken bara!

/Tobbe
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

Ta paus var 10:e mil om det funkar att åka en sån sträcka?
Jag åkte 45 mil med mina hundar för två veckor sen, det var då första gången min lille knodd (ca 5 månader) åkte så långt, men han har åkt mycket bil.
Jag rastade dom ordentligt innan, sen behövde jag bara stanna två gånger, stannade när de vaknade bara. Om hunden är van att åka bil tror jag att risken är mycket liten att han skulle bli panikslagen efter halva resan. Gör ingen stor affär av det hela & gör något roligt när ni stannar. Öva på att åka bil, att slappna av i bilen.

Vad jag vet så är det mycket ovanligt att man får utskrivet något som gör hunden helt däckad?(har velat få sånt lugnande utskrivet av annan anledning). Däremot finns lugnande som gör hunden just lugnare(plegisil eller liknande). Sen finns ju åksjuketabletter om man är orolig för det. Annars finns något som heter räddningsdroppar som är homeopatpreparat för djur.

Men håller med peter_lundin här att det är onödigt att stoppa i hunden tabletter om den är lugn.

Hoppas att resan går bra!
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

Om hunden fungerar bra i bil upp till 10 mil finns det ingen anledning att börja mixtra med lugnande för att du skall åka lite längre. Ta det lugnt o överför inte din oro på hunden så går det säkert bra.
PL
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

Jag tror att du stressar upp dig alldeles i onödan..

En välrastad/aktiverad hund som inte har några problem att åka bil ( dvs illamående, cellskräck mm ) klarar 45 mil galant...

Vi åkte 120 mil med våran valp ( 80 mil rakt upp och ned ) och det var aldrig några problem!
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

På våra bilresor hem till Sthlm(46mil) brukade vi stanna och rasta vovven tre ggr, så det borde väl bli 11mils bilresa "åt gången", så att säga.
Om din hund klarar 10mil så borde det väl inte bli några större problem, eller hur menade du med panik? Ogillar han bilresor redan nu?
Jag brukade även gå långpromenad och aktivera honom innan vi begav oss av, så han sov oftast i bilen. Gick sedan ut med honom ordentligt när vi kommit fram.
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

Vill som sagt inte ge lugnande från vet. Det sista jag vill är att få en totaldrogad hund, i synnerhet efterssom han inte klagar vid bilresor annars.

Anl till frågan är just för att det är första gången vi ska åka långt med honom. O vi är lite oroliga om han skulle tröttna efter halva resan o börja böka runt.
Troligtvis blir det inga problem. Men första gången som sagt, o vi vet inte hur han reagerar o sitta 5-6 timmar instängd, trots raster.

O kan tilläggas att jag inte tänkt ge hunden lugnande innan vi åker. Utan ville mest ha det OM det skulle visa sig att han inte klarar av det, o då ta till o stanna ngn timme o ge då, så han lugnar ner sig.

Självklart kommer vi stanna rätt ofta. Blir ca e gång i timmen annars när vi åker. O nu när hunden ska med så blir det inte mer sällan direkt.

/Tobbe
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

Som jag skrev tidigare :

En hund som är van att åka bil klarar en 5-6 timmars bilfärd, om den däremot visar tecken på illamående,orolig,raslös när ni åker kortare svängar så bör ni träna mer innan avfärd ..

/C
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

kl
Jag har inte ens funderat över att hunden inte skulle kunna åka långt i bilen..?
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

Hur åker hunden i bilen?
Är hunden burvan?


Och som andra sagt; överför inte er oro till hunden. Stanna några gånger en liten stund så att ni alla kan sträcka på benen och tömma blåsan. Och ge hunden vatten vid de tillfällena.

Tillägg:
Jag och min husky har det senaste året åkt väldigt många mil ihop. Är inga problem med min tik, eftersom hon redan från början älskat att få följa med i bilen. Som längst har vi åkt 24 mil utan paus, men det var enbart pga vädret.
Min tik sover eller tittar på trafiken. Hon har hundsäkerhetsbälte i bilen och åker då lite säkrare.
Enda gången hon har varit orolig är när hon för första gången åkte bak i bagageurtymmet i en kombi och jag inte satt närmast henne.
Enda gången hon spytt var när vi åkte hem efter operation.
 
Senast ändrad:
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

Ska iväg om ngn månad o hälsa på släkten som bor ca 45mil bort.

Då detta blir våran första långresa med hunden är vi lite oroliga hur det kommer funka med honom. Har inga problem annars då vi åkt 10mil eller så. Då ligger han bara o vilar. Men efterssom det är så pass långt är vi oroliga, o vill inte ha en hund som får panik halvvägs, för då vette f*n vad man ska göra =/

Dock skulle vi gärna ha ngt som gör honom lite nertaggad. Ngt milt lugnande.

Pratade med en vererinär o det enda hon visste var sånt som tvärdäckade hunden. o det är INTE intressant.
Hon nämde även ngn spray som tydligen kunde få hunden lugnare. Ngn som testat o vet om det funkar?

Eller finns det naturmedel som används till hundar man kan använda?

Lite nyfiken bara!

/Tobbe
ni får ta paus mellan resan:)
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

Ja, det kan ni.. Spelar det någon roll om hunden plötsligt spyr ??

Så gjorde en unghund vi hade, hela tiden , mitt i vintern med 25 minus var ingen hit...Urk !!

Vi fick medicin av vet, fast det fanns ju inte riktigt något mot åksjuka för hund..Lergigan tror jag dom hette..Hjälpte inte..

Vad är lite hundspya. Det går att torka upp. ;)
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

Glömde...i bland åker jag och hunden tåg..det tar 12,5 timmar..UTAN stopp..Jo, i Gävle 5 minuter på stationen...Funkar det med.
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

eftersom ni ska åka så långt så antar jag att ni kanske ska stanna till nån gång och äta/ gå på toa,ta ut hunden då.. tror inte att det ska vara nått problem..
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

Tja... 45 mil är väl inget i sträck? Men det beror väl på hur van man är att köra. Kör på så kommer ni fram snabbare. Det är alla stopp som tjorvar till det. Gör 1 stopp efter vägen så är ni framme på 5-6 timmar istället för 7 h. Min valp åkte över 130 mil på två dagar när hon var 6 månader. Man får se till att ha bra med utrymme och inte bara en trång halvbur.
 
Sv: Lugnande för hund vid lång bilresa?

Vi kör 60 mil enkel resa när vi ska till uppfödaren och då stannar vi en gång och rastar, dvs tar ut hundarna.

Dem sover hela vägen och skulle de böka runt så ignorerar vi dem, så lägger dem sig ner igen.

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 443
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Jag behöver bolla och få lite krass input Gamla Grå är 12.5 år. Stor blandis på 45 kg. I princip döv. Halvblind. Lederna är kassa. Han...
2
Svar
29
· Visningar
5 140
Senast: Nenne1
·
Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp