Lugna hetsig häst vid avskrittning.

E

emjo

Min medryttarhäst är ganska pigg av sig och detta blir till ett (större) problem när jag ska skritta av henne.
Så fort jag släpper tyglarna så "taktar" hon iväg hem och det hela leder till att jag får skritta henne på kort tygel eller hoppa av och leda henne. (Brukar bli det senare.)
Något tips på hur jag ska få henne att slappna av, det händer båda när vi har "rejsat" och när vi har ridit lugnt.

Sv: Lugna hetsig häst vid avskrittning.

Jag leder alltid min häst under avskrittning, förstår inte vitsen med att sitta på hästen om man inte ska jobba den eller har ngt annat slags syfte.

Jag hade såna problem med min häst när hon var ny. Men det gav sig med tiden och efter envist förbiridande av stallet, tills hon gav sig. Så fort hon taktade fick hon vända och inte gå hem, hon förstod tillslut.

Numera brukar jag alltid släppa stigbyglarna när jag skrittar hemåt, det ger en signal att man är klar och hon är helt lugn.

Min lilla pålle på 4 år brukar vara sån i skritten både när man skrittar fram och skrittar av. Så fort han börjar takta så gör jag halt tills han står helt still. När jag skänklar på honom så släpper jag tyglarna försiktigt. Efter några halter brukar han fatta att det inte är nån idé att takta iväg. Att släppa stigbyglarna var oxå ett bra tips!

kryptisk skrev:
Jag leder alltid min häst under avskrittning, förstår inte vitsen med att sitta på hästen om man inte ska jobba den eller har ngt annat slags syfte.

Bra bra bra :bow: :bow:
Gör alltid så med mitt yrväder!!

Har gjort detta också, och kommer antagligen fortsätta med det också eftersom det är först då hon verkligen slappnar av...
Tack för alla tips!

även om man kan tycka att det är onödigt att skritta av hästen från ryggen så är det ju något hästarna ska klara av tycker jag.
min 7åring klarar det galant fast vi har fått jobba på det. det är bara att vara konsekvent, jag gjorde halt varje gång han taktade iväg och har fortsatt så och nu förstår han det och kan skritta som folk, oavsett om jag leder eller sitter på. mycket halter och mycket beröm har funkat för mig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama