Lugna en het/uppstressad häst?

isa__

Trådstartare
Vad f*n gör man med en häst som blir så het/uppstressad så att hon kväver sig? Jag ska testa tungband nästa gång jag kör och se om det hjälper mot kvävandet.
Men skulle vilja hitta något sätt som dämpar henne lite, så hon inte behöver stressa upp sig så otroligt.. Är ju varken nyttigt för henne eller för mina armar.
Värt att nämnas är att hon är lite bakrädd och detta fenomen blir lite mer extremt nu då snön töar (smäller i vagnen..). hon är något bättre vid ridningen, men inte är det mycket... I skritten är hon ganska lättsam, det är då man börjar trava hon börjar hetsa upp sig.

Vad gör ni med era heta pållar? Finns det någon vettig lösning på detta eller är det bara fortsätta slita? :(

Sv: Lugna en het/uppstressad häst?

halsbygel låter ju som en bra ide :)

7976674431_42a58e2980_o.jpg

Halsbygel, tungband. Ett bett som hästen trivs med och som man kan använda utan att behöva slita sönder munnen. (ev. spärrgrimma?)

Tystoproppar, neoprenehuva med gummiöron.

Halsbygel, tungband. Ett bett som hästen trivs med och som man kan använda utan att behöva slita sönder munnen. (ev. spärrgrimma?)

Tystoproppar, neoprenehuva med gummiöron.

Tungband provat, huva provat, spärrgrimma provat, alla sorters bett provat, även bettlöst.
Men ska testa halsbygel och se om det blir något resultat..
Det här är något damen kommit på senaste månaderna, med den ökande kondisen, och har aldrig varit ett bekymmer förr hos mig eller tidigare ägare. Så kom och tänka på... Kan det vara halsproblem eller dyl. som stör? Är ju ej kollad senaste tiden. Det var bara en tanke som slog mig, har hört något liknande förut..
Men det är ju enbart då jag kör och hon blir tung så jag måste slita, som hon kväver sig.. :crazy:

Kör mkt träning men ej fort och längre mellan loppen?
Omarakäk är bra för dom som har svårt med luften, kombinerat med halsbygel och tungband.

det kan ju vara så att om hon blir het , så knycklar hon ihop halsen o får minusluft och blir hetare för att hon får panik, en ond cirkel

Kör mkt träning men ej fort och längre mellan loppen?
Omarakäk är bra för dom som har svårt med luften, kombinerat med halsbygel och tungband.

Hon tävlar ingenting ännu och fort kör jag sällan. Men däremot kväver hon sig aldrig då jag kör fort med henne...

Men tack. Ska absolut testa!

Bomull eller bollar i öronn lät som en bra idé? Två travhästar jag jobbt med går inte att lasta i trailen utan "hörelskydd". Och med tanke på hur hög ljudnivån faktiskt är i en trailer så ligger det något i det. Du nämnde något om att hon reagerade på ljuden och smällarna bakifrån?

Bomull eller bollar i öronn lät som en bra idé? Två travhästar jag jobbt med går inte att lasta i trailen utan "hörelskydd". Och med tanke på hur hög ljudnivån faktiskt är i en trailer så ligger det något i det. Du nämnde något om att hon reagerade på ljuden och smällarna bakifrån?

Hon är alltid dövad! :) Och har även testat proppar + huva med gummiöron..

Min heting körs aldrig hemma även fast det går att köra honom, men varken jag eller hästen tycker det är spec kul att ha en ständig dragkamp och inga starka bett, kryssgrimmor eller liknande hjälper.

Lösningen på honom är att han får gå på släp bakom en annan häst och mellan varven där så ridtränas han, psykiskt och stärkande i paddock med lösgörande och mysiga ridturer ut i skog och mark så han får lyfta på fötterna samt vanliga motionsturer och lite galopp. När det gäller snabbjobb går han enbart långsamma och långa jobb, minst 3000m och vi försöker köra som snabbast 1.30 - fungerar skitbra!

I snabbjobb och värmning går han med följande: öppet, bomull, gummitut, huva, tungband, vanlig spärrgrimma, rakt äppel och springrem.
I lopp går han med ovanstående grejer förutom att huvan ändras till en ryck och springremmen tas bort

Min har lugnat sig betydligt sedan han började starta även fast han fortfarande är en bulldoozer hemma är han bra mkt bättre på banan.

Liknande trådar

Fälttävlan Jag har en häst som blir väldigt stark och pigg när man galopperar ute. Hur skulle man kunna göra fölr att få henne att lugna ner sig...
Svar
3
· Visningar
1 440
Hoppning Ja, nu kommer ännu en tråd om en het ponny ;) Ponnyn jag rider älskar att hoppa. Jag har hoppat honom på lektion nästan varje vecka i...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: LLaika
·
Dressyr Halloj alla, jag har nu börjat (nåja försöker åtminstone) sitta ner i traven på min 4-åring vilket tyvärr inte går så bra. Han har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 736
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar