Lugna avkommor NSV

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 598
S

Svanhild

Undrar hur det är med hingstarna på Nsv? Nån som har koll på vilka hingstar som ger dokumenterat lugna avkommor?

Jag har fått tips om Rolex 1937, Eneblacken 1923 Nalle 1848 och Trakt 1898.

Nån som vet mer fakta om dessa hingstar?

Stoet jag vill betäcka är kanon i exteriören mjuka fina gångarter har massa prisbelönta släktingar på mors sida... pappan är elithingst så där är det inga fel men hon har i mina ögon lite mycket nerv så det gäller hitta en hingst som ger lugna avkommor...

Sv: Lugna avkommor NSV

Vad är det för stam på din nordsvensk? Vad vill du har för slags avkomma? Har stoet haft föl innan och med vem? Hur ser de avkommorna ut? Någon annan punkt förutom lynnet/tempramentet som du månar om?

/Kristin

Hon är efter Helmer 1822, u. Majken 22552 ue. Ego 1784.

Hon är tre år gannska smäcker i kroppen. Långbent ljusbrun med lite melerad man. Hon har lätt för sig i ridningen, rör sig genom hela kroppen o samlar sig lätt o har en stor arbetsvilja. Bra exteriör i allmänhet men hon har lätt för att stressa upp sig o blir rädd för nya saker.

Exteriören på avkomman vill vi helst inte ha ännu lättare så där lutar vi åt Nalle 1848 han har även ett bra psyke som han i alla fall delat med sig av till ett annat sto vi har:) det är bara det att han står nästan 50 mil härifrån...:crazy:

Har hört på många håll att Juvenal lämnat mycket coola/lugna hästar (bland annat våran märr) så då borde Ene-blacken (som du nämnde) passa.
Har dock inte träffat vare sig honom eller avkommor till honom personligen vilket borde dra ner mitt "vetande" ganska rejält.

MVH / Kajsa - novis på nordisavel

Jag har bara bra erfarenheter av Granat. Han lämnar jätte fina, korrekta och bra avkommer med ett jätte bra temperament.

Jag har också ett sto e.Helmer som kanske skall betäckas med Ene-blacken, men han står lite långt bort ..

Du har ingen bild på ditt sto? Skulle vara kul att se !

Kul med Halmer avkommor, jag såg honom förra helgen. Går hovslagarkurs hos hans ägare.. Han har ju Zeb, Zidd, Gutta också.

Zidd är Zebs nygodkände son.

Gutta har visst gett några riktigt bra avkommor. Det visas några avkommor på premieringen i Hagalund i Sonstorp nästa Lördag. Där kommer även alla dess hingstar vara med. Även gamla Helmer..

Såg en tvåmånadersfölunge efter Gutta idag. Den gick jämte mamma framför gräsklipparen mitt inne i Linköping. Såg det mesta och reagerade enbart positivt. Måste säga att det nog var en av de coolare fölungar jag sett och då är min egen åring inte dum alls!

MVH / Kajsa - med gräsklipp på skorna

Såg en tvåmånadersfölunge efter Gutta idag. Den gick jämte mamma framför gräsklipparen mitt inne i Linköping. Såg det mesta och reagerade enbart positivt. Måste säga att det nog var en av de coolare fölungar jag sett och då är min egen åring inte dum alls!

MVH / Kajsa - med gräsklipp på skorna

Ja, dom jag har sett efter honom är inte tokiga alls. Bor du i Linköping? Isf har du ju inte långt att se honom "live". ;) Jag kommer att vara där nästa gång 1/9, men om du är i närheten så kan jag rekommendera premieringen i Hagalund, Sonstorp 14/7. Många nordsvenskar, och jag med mina ardenner.. ;)

Pappa bor i Vimmerby för tillf'llet så vi var uppe på ett litet studiebesök idag men mer blir dte nog inte på ett tag - flyttar till Canada på tisdag och då blir det inga nordisar på ett tag är jag rädd.
Tyckte iof att fölungen var ytterst liten och hade enligt mig något svag rygg men som sagt jag är nybörjare på det här. I övrigt var det ett grannt litet stoföl som verkade ha skallen på rätta stället, prcis som mamma.

MVH / Kajsa - vill ta hästen i handbagaget

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka