Lugn & säker promenad

mian1

Trådstartare
Min stora häst behöver komma ut på promenad! Hon ser så bedrövad ut varje gång som stalltjejerna bara tar med valacken ut, men eftersom hon är så sprallig är det fullt förståligt att de inte vill rida henne längre.
Maken vill ta med hästen ut och leda henne i lina när medryttaren riden den andra hästen. Risken är stor att hon testar honom eller sprallar. Maken hanterar våra hästar dagligen, men är långt ifrån hästvan och han tränar dem aldrig. Jag kommer inte att få honom att longera eller markträna hästen innan promenaden.

Några tips och idéer inför promenerandet? Jag vill ju gärna ha maken hem i ett stycke... (Hästen är snäll, men lekfull och kanske inte så väluppfostrad)

Sv: Lugn & säker promenad

Har du svårt att själv komma ut med hästen? Annars kanske du kunde investera några gånger du följer med honom och flyttar lite på hästen först och lär honom hur man får hästen att hålla avstånd. När du följt med någon gång kan han kanske gå själv - eller varför inte cykla! Om hästen är hyfsat hanterad brukar det gå alldeles utmärkt att ta hästen på släp likväl som man kan rida och ta en häst på släp. Men hästen måste ju då kunna hålla avstånd först såklart...

Men visst kan du sådant Mian1?!

Han kan inte tömköra henne?
Man är ju säkrare där på behörig avstånd långt BAKOM och nu verkar ju det vara viktigast? Det är kanske inte läge för en NH kurs för maken just nu?

Att tömköra är ju ganska enkelt om bara hästen är någorlunda van vid linor, klipp gärna isär dom så det blir två tåtar ifall han tappar då är det mindre risk för tjorv än om de hänger ihop i en helhet. Det är ju ganska kul också för honom, roligare än att leda?

Kokopelli Mana

Jag födde barn för två veckor sedan så jag kan inte ta ut henne. Hon är stor och har ett lååångt kliv. Vi kan inte ha henne på släp efter den andra hästen eftersom hon är betydligt större och tusen gånger piggare. Hon brallar dessutom när hon blir busig och som busigast blir hon om taken är snabbare än skritt. Förut kunde jag jogga lite med henne (hon joggade - jag sprang allt vad jag orkade), men nu är det så mycket fart i henne plus att hon är övertygad om att man tänker leka med henne när man ökar takten och hon "inbjuder" till lek på bästa fölmanér.

Van vid linor är hon, men inte van vid att ha människan bakom sig. Maken övade lite tömkörning då vi hade foderponnyn, men ponnyn var så van och så väluppfostrad att det inte var några problem alls.
Hade tänkt prova på tömkörning på hemmaplan i vinter, men hur skulle det gå med att tömköra om hästen skuttade ut i skogen? Är det inte risk att man trasslar in sig då?

Tack!!!! Just nu är allt bra - förutom hästeriet som är som en evig sten i skon.

Jo, det är en liten risk för trassel. Ett sätt är att ha delade tömmar vilket minskar risken att det tjorvar till sig och helst inte alltför långa tömmar.
Det ska samtidigt ganska mycket till för att det ska bli så, man blir (onödigt ?) stark när man tömkör.

Kokopelli-hästen har dock sprätt runt i hagen hemma med flaxande tömmar efter sig och det gick vägen..... suck!

Kokopelli Mana

De har övningspromenerat och det gick hur bra som helst och han hoppas att snart kunna ta ut hästen igen. Hon hade i alla fall skött sig över all förväntan!

Men kan inte maken ta barnet en stund så att du kan promenera hästen?

Men nu ser jag att "övningspromenaden" gått bra, så problemet är kanske löst....

Jag som tycker att jag är duktig som kan ta korta och lugna promenader med hundarna. Jag vill inte promenera med hästen för än jag säkert läkt ihop ordentligt och när jag fått lite ork och kondition.

Låt honom ta hästen i repgrimma och ett långt rep. Har hästen bett i munnen riskerar man att det får ett obehagligt ryck om den skulle skutta omkring. Med repgrimman får hästen ett tryck över nacken och det brukar de flesta hästar lyssna bra på. En vanlig grimma är så bred att hästen inte reagerar. Ett långt rep är bra (minst 4 m) om hästen skuttar är risken väldigt liten att man tappar den. Bara att länga repet tills hästen stannat.

En STOR hage och hästen brukar klara motionerandet själv...

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästhantering Skulle behöva lite tips och motivation! 🙂 Jag har en 4 åring som rids i paddocken i alla gångarter men ligger lite efter i utbildningen...
Svar
13
· Visningar
1 429
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar