Luftvärmepump kostnad???

T

tomtemoran

Hej!
Nu vänder jag mig till er allvetare här på Buke för i mitt huvud står det still...

Jag har ett hus på 120kvm, som värms med direktverkande el...:( Nu till vintern är det ju inte det optimala när man samtidigt ska försöka spara till att ha en vetig buffert till annat. Så jag försöker räkna på vad jag skulle spara på att istället installera en luftvärmepump.

Jag vet inte riktigt vad för info som behövs, men hushållselen samt uppvärmning av vatten uppgår till ca 600kwh/månad. Detta har jag fått fram genom att helt enkelt kolla Julis förbrukning då inga element varit på. Jag vill ha ca 21grader i huset. Huset är fristående enplans villa med öppen planlösning...

Jag har räknat ut att jag i hushållsel gör åt ca 0,8 kw per timme. Om jag har fattat rätt så skulle en luftvärmepump dra ca 0,6 kw per timme... Är detta rimligt...

Någon som vet vad den kostar i drift och har ni en och kan tala om för mig om det är väl investerade pengar???
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

Svårt att säga, mamma hade ju en till ett hus på 220kvm, men den värmde egentligen bara nedervåningen.
Den drog kanske 6000kw timmar per år.
Sen måste man ju faktiskt räkna med investeringskostnaden och där bör man ju hellre ta en en dyrare, känd produkt, man lurar sig själv genom att köpa billighetsvarianten( vår som vi köpte billigt sitter efter 2 år oanvändbar på väggen)
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

Jag snor din tråd lite, då jag också har lite undringar om värmepumpar.
Vi har ungefär lika stort hus på två våningar som värms och ventileras med ett FHX-system. Under riktigt kalla vintrar skulle detta dock behöva kompletteras med något annat. Vi har funderat på en kamin på övervåningen och en luftvärmepump på nedervåningen.

Hur väljer man? Alla säljare säger ju att man ska skippa dom billiga, ochköpa en dyrare då de fungerar bättre. Självklart borde de dyrare vara bättre med tanke på priset, men skiljer de så mkt? Säljarna vill ju såklart sälja, och skulle de påstå att de billiga var bra, skulle dom ju inte sälja en enda pump.
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

hushållselen samt uppvärmning av vatten uppgår till ca 600kwh/månad. Detta har jag fått fram genom att helt enkelt kolla Julis förbrukning då inga element varit på.
Det är en bra början, har du möjlighet att jämföra med förbrukningen under övriga månader så kan du ju få ett grovt mått på hur förbrukningen för enbart uppvärminng ser ut.
Jag har räknat ut att jag i hushållsel gör åt ca 0,8 kw per timme. Om jag har fattat rätt så skulle en luftvärmepump dra ca 0,6 kw per timme... Är detta rimligt...
Uttryckt på ett vanligare sätt så förbrukar du alltså i genomsnitt 0,8 kW löpande över dygnet, vilket blir knappt 600 kWh i månaden. Jo, det är nog klart rimligt.
En luftvärmepump ger dig en viss "utväxling" i energiåtgång för uppvärmningen, i väldigt(!) runda tal från i bästa fall kanske 1:5 på sommaren till kanske neråt 1:1,5 en kall vinterdag. Väg in investeringskostnaden och dess avskrivning (räkna krasst med max 10 år livslängd, helst kortare), så kommer du nog fram till ett beslutsunderlag.
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

För att inte lura dig själv så räkna på årsgenomsnittlig effekt Cop 3, dvs. för varje kilowatt du stoppar in kommer det ut 3 så du har alltså 2 "gratis" men glöm inte bort att räkna med att pumpen rasar inom 5 år oavsett vad försäljarna lovar. Den kan hålla i evigheter eller 2-3 år, alla varianter är möjliga.



McG - som har en kompis som varit i branchen och betecknar värmepumpar som "sånt där jävla skit".
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

För att inte lura dig själv så räkna på årsgenomsnittlig effekt Cop 3, dvs. för varje kilowatt du stoppar in kommer det ut 3 så du har alltså 2 "gratis" men glöm inte bort att räkna med att pumpen rasar inom 5 år oavsett vad försäljarna lovar. Den kan hålla i evigheter eller 2-3 år, alla varianter är möjliga.



McG - som har en kompis som varit i branchen och betecknar värmepumpar som "sånt där jävla skit".

Kan inte annat än hålla med. Kompressorn är den som ger upp först och utan den är pumpen bara så mycket skrot. Men den kan (så länge den lever) ge ett litet tillskott till husets värme.
Räkna inte med att ha ett uppvärmt hus i -15.
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

Har du tänkt dig en sån som sitter på väggen inne och blåser ut luft? En sån hade vi när vi bodde i lilla huset och den värmde upp v-rummet bra, där den satt, men resten av huset var sämre. Dock var inte planlösningen särskilt öppen. Men så fort det blev -15 eller kallare så la den av. Helt.
Vi ringde och undrade vad som var fel för den var ny och en snubbe kom ut och gjorde en koll, inga fel var det men han talar då om att de sällan fungerar om det blir för kallt. Kunde de ju talat om när man köpte den tyckte vi, men men.
Nu i stora huset har vi också luftvärmepump men den är på något vis kopplad till elementen (vattenburna), exakt hur det fungerar vet jag faktiskt inte och än kan jag inte svara på hur väl den fungerar i vinter då vi flyttade in i våras.
Ekonomiskt törs jag inte heller säga vad vi har för kostnad..
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

Vi satte in en luft-luft-pump. Det är en Mitsubishi och kom med en massa garantier, serviceplan mm. Vår elräkning halverades omgående och det fungerade utmärkt även när det var som kallast ute. Varmt och gott i hela huset och vi har inte öppen planlösning.

Firman som installerade den, kom ut och kollade hur huset såg ut och hur stor pump som kunde vara lämplig och var aggregatet skulle placeras för optimal uppvärmning. Vår är överdimensionerad i förhållande till husets storlek men killen som installerade sade att det var bättre eftersom det garanterade värmen om det skulle bli rejält kallt. Säljaren ville däremot sälja en lite klenare pump.
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

*kl*

Vi kör den nu när det inte är kallt (+15) då räcker den för drygt 100m2 på undervåningen (inte öppen planlösning, det är svårt att ha i ett hus som är 120 år gammalt :) )
Men annars kör vi den vedeldade pannan, den ger värme när det behövs.
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

*KL*
Visst har luft/luft värmepumpar sina begränsningar, utan tvekan. Men i ett hus med direktel (och därmed oftast utan vattenradiatorer) är det nog ändå i de flesta fall en kostnadseffektiv quick fix.
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

*KL*
Visst har luft/luft värmepumpar sina begränsningar, utan tvekan. Men i ett hus med direktel (och därmed oftast utan vattenradiatorer) är det nog ändå i de flesta fall en kostnadseffektiv quick fix.

Jag håller med. Sen finns det mycket skit på marknaden. De allra billigaste luft-luftvärmepumparna är egentligen kylmaskiner som inte är byggda för svenskt klimat
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

MAmmas mitsubishi gick då ända ner till 25 minus. Underbart att komma ner till en varm undervåning istället för 10 grader varmt
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

Vår billiga var bara skit. Nu har mitt ex köpt en luft/vatten för 80 000 men den går kanon, ett mkt känt märke med de bästa kompressorgarantierna
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

*KL*
Verkningsgraden sjunker ofrånkomligen med utomhustemperaturen, men det behöver ju i sig inte betyda att det blir kallare inomhus - bara att energibesparingen jämfört med direktel minskar eller i extremfallet nästan uteblir. Däremot är det förstås en förutsättning att värmepumpen har tillräckligt hög uteffekt för att kunna värma huset tillräckligt bra även vid en låg verkningsgrad. Att behöva stötta med litet tillskott av direktel under de kallaste perioderna är inte heller något konstigt.
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

Nej, så klart inte, men mammas och pappas drog faktiskt inte så mycket mer under de kalla tiderna. De eldade lite i kaminen ibland, men pumpen var förvånansvärt effektiv och TYST, vilket är viktigt.
Det enda var att den samlade på sig is på baksidan på utedelen, men det hällde de bara varmvatten på så tinade det, det var installatören som kom ut och visade när den stannade :)
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

De jag känner som har en är alla mycket nöjda.

kl
Har själv tänkt skaffa en, bor i en Västkuststuga med öppen planlösning på ca 70 kvm, byggd -75.
Uppvärmd med direktverkande el i oljefyllda radiatorer o med en kamin, kaminen ger värme fort men lagrar inte värmen, vill ha mer än 13 gr när jag kommer hem eller när jag vaknar.
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

vill ha mer än 13 gr när jag kommer hem eller när jag vaknar.
Då är kåken din relativt välisolerad, själv hade jag +7 när det var som kallast och +2 på toaletten, INTE kul. :cool:

Förra hösten fick jag en pelletskamin på dekis som jag lagade upp elektroniken på så nu startar den en timma innan jag ska upp och går även att starta via ett telefonsamtal till den när jag är borta nånstans. Mycket praktiskt. :)
 
Sv: Luftvärmepump kostnad???

Jag håller med. Sen finns det mycket skit på marknaden. De allra billigaste luft-luftvärmepumparna är egentligen kylmaskiner som inte är byggda för svenskt klimat
Just så funkar marknaden, och det som gör att dom rasar i förtid är att oljan tappar smörjförmågan-blir tjock runt 5-10 grader minus iom. att dom ju är avsedda för ett varmt klimat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp