Lufttätt lagrat stråfoder....

M

mule

Hej jag har ett problem... okunskap :confused: Hoppas på hjälp!

Vi ger ensilage till våra hästar dagtid och när de kommer in för natten ger vi hö. Nu är det så att jag har fått tag i hö från en bonde (på storbal) och han säger att han vill plasta in höet... Han säger att det är väldigt torrt men han vill plasta in för säkerhetsskull.. det borde inte bli ensilage eftersom det är så torrt (av vad jag förstår) Men vad blir det egentligen??? :crazy:

Om det är torrt hö i en plastpåse.. hur länge håller det sedan man öppnat balen.... Mögel?? Vill han försäkra sig om att det inte ska mögla genom att plasta in det? Men vad händer sedan??

Hjälp! anser man att detta är hö eller?? Vi har två hästar som ska dela på detta och balen väger mellan 250-300 kg så det måste ju hålla rätt länge... :bow:
 
Nästan färdigtorkat hö blir nästan garanterat mögligt om man plastar in det. Nästan färdigtorkat hö blir garanterat mögligt om man rundbalar utan att plasta.
Vad det egentligen är beror på ts halten.
Köp inte.
PL
 
Håller med Peter. Köp inte!!
Det är i princip omöjligt att packa nästan torrt strö så hårt att det blir en ordentlig lufttät lagring. Ju grövre eller torrare strå, desto fler luftfickor bildas i balen.

För att man skall kunna konservera strå genom ensilering krävs en så hög vattenhalt i balen att mjölksyrabakterierna som står för konserveringen kan föröka sig.

Även om man mot all förmodan skulle lyckas få till en lufttät lagring blir balen nästan omedelbart förstörd då du öppnar den. En ensilagebal har lägre pH, vilket gör att man får ett förlängt skydd mot skadliga mikroorganismer när man öppnar balen. Det får man inte om man plastar nästan torrt hö.
 
Lite förtydligande. Vid låg ts är det huvudsakligen pH sänkningen som är viktig, vid högre ts minskar mjölksyran o det är istället den lufttäta lagringen plus att cellandningen gör slut på syret.
När höet är nästan färdigtorkat är det dött o cellandningen är slut.
I en för torr plastad bal finns allt syre kvar o den fukt som finns vill kondensera på insidan av plasten på nätterna när temperaturen sjunker o då möglar det.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 361
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Ligger i förskylning och har tråkigt. Funderar på ditten och datten då-:crazy: Har fått mina hösilage balar nu, är nyfiken på hur det...
2
Svar
21
· Visningar
3 662
Senast: lovehorses
·
Hästvård Jag kan bara konstatera att storhästen inte tål att äta halm, han blir ASrisig i kistan. Har vid två tillfällen under betessäsongen...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 461
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp