luftrörskatarr hos häst

R

reykurboy

Hur visar sig en sådan? Har försökt att googla men hittar inget av intresse... Så är det någon som har lite kunskap om detta kan ni väl skriva...
*symptom
*behandling osv-

Sv: luftrörskatarr hos häst

Har ingen erfarenhet om just luftrörskatarr. Men min häst har varit irriterad i slemhinnorna. Det började med att han blödde näsblod ganska ofta. Åkte till klinik och kollade upp. Det gick in med en kamera (Endoskopi) genom näsan och då såg det att han var röd och irriterad. Inen hosta eller snor. Det blev 2 veckors vila och extra C-vitamin.

Sv: luftrörskatarr hos häst

Lånar knapp...
Hade ett gammalt sto med luftrörsbesvär. Vet inte om man ska kalla det för luftrörskatarr. Det betyder ju att hästen har då konstant problem,eller hur?
Stoet fick då slemlösande medicin utskrivet av veterinären o blev helt OK efter medicineringen tror det tog ca 14 dagar.

Men hon tålde inte dåligt hö, eller damm och om stallet har för dålig ventilation vilket stallet hon stod i var.
Jag flyttade dit mina märrar och då blev hon så dålig att hon fick medicineras med slemlösande medicin 2 ggr.

Lösdriften blev bättre för henne (gammelmärren). Tyvärr finns hon inte kvar i livet :cry: Hon stod då hos en fodervärd med ett kasst stall trots att jag sagt till henne att märren behövde vara ute så mycket som möjligt.

Det finns säkert hjälp att få mot luftrörskatarr hos häst. Intressant o veta hur det uppkommer o vad för mediciner man skall ge till hästen o stallmiljön ska man se över oxå.

Ett riktigt BRA stall med kanon ventilation är det bästa. Och lösdriften är ännu bättre för hästar med bronkit.
Hösilage eller vanligt hö, som INTE dammar.
Kraftfoder som INTE dammar. Det kan lika gärna vara något foder, som går att blöta tex lusern, betfor, eller Krafft-produkter.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: screen
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka