Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HEJ
Jag bara undrar vilken sort alla menar när man pratar om lucern, strå eller pellets? Vad är det för skillnad, förutom att man måste ge mkt mer strå för att komma upp i samma kilo mängd.
Är det samma kilo pris?
Proteinchock? Vad är det? Hästen är av naturen en gräsätare, så jag undrar vart det finns fakta om det påståendet du gör?Dessutom så tar det längre tid att bearbeta proteinet i grovfoder och de eventuella risker för proteinchockar är minimala när man ger stora givor.
Pellets är behandlat och tas upp snabbare,
Det måste väl vara så att både hackat strå och pellets är behandlat. Jag har förstått det som att den enda skillnaden egentligen är att pelletsen är malda och därför går snabbare och enklare för hästen att tugga. Men båda är grovfoder som ngn annan redan har svarat. Att pelletsen skulle tas upp snabbare (annat än mindre tuggtid) undrar jag men det är kanske möjligt. Varför skulle de göra det?
Tack för alla svar!
Vad jag hört är att strå är bättre för dem som äter för fort, för det tar längre tid att tugga i sig. Jag undrar oxå varför pelletsen skulle tas upp snabbare?
En annan dum fråga. Jag vet att lucern är grovfoder och tex grov är krafft foder. Båda innehåller protein, men vad är mer skillnad? Mer energi i grov? havre i grov??
Vad är det som skilljer och gör at man man kan ge massor av lucern, men mindre grov?
Proteinchock? Vad är det? Hästen är av naturen en gräsätare, så jag undrar vart det finns fakta om det påståendet du gör?
Det måste väl vara så att både hackat strå och pellets är behandlat. Jag har förstått det som att den enda skillnaden egentligen är att pelletsen är malda och därför går snabbare och enklare för hästen att tugga. Men båda är grovfoder som ngn annan redan har svarat. Att pelletsen skulle tas upp snabbare (annat än mindre tuggtid) undrar jag men det är kanske möjligt. Varför skulle de göra det?
Det är ingen dum fråga. Jag ska se om jag kan förklara.
Jag vet i och för sig inte vad grov innehåller.
Men det är som du inser skillnad på om det är ett grovfoder där proteinerna är inbäddade i fibrer och ett kraftfoder där de ligger mer fria och oskyddade. Om man ger för mkt proteiner så hinner inte allt brytas ner och tas upp i tunntarmen som det ska. En del protein rinner över till nästa tarm, grovtarmen. Om det är från ett kraftfoder så sätter det fart på bakterier som inte är så nyttiga och som kan ställa till en hel del i tarmen. Om det är från ett grovfoder så kan inte dessa skadliga bakterier komma åt det.
Varför jag frågar dig är för att jag själv har läst rätt många poäng foder på högskolenivå och har inte hört begreppet Proteinchock när man prata om beteshästar eller grovfoder, som jag sa tidigare "hästen är av naturen en gräsätare/grovfoderätare...Därför undrar jag din referens till ditt uttalande... sen är Pellets är inte alltid ett kraftfoder heller, lucern är fortfarande ett grovfoder, men ett pelleterat sådant...Vilket av dem folk pratar om vet jag inte.
Men då de pratar om lusern som grovfoder så bör det vara strå.
Pellets är med kraftfoder.