catya

Trådstartare
HEJ

Jag bara undrar vilken sort alla menar när man pratar om lucern, strå eller pellets? Vad är det för skillnad, förutom att man måste ge mkt mer strå för att komma upp i samma kilo mängd.
Är det samma kilo pris?

Senast ändrad:
Sv: lucern

HEJ

Jag bara undrar vilken sort alla menar när man pratar om lucern, strå eller pellets? Vad är det för skillnad, förutom att man måste ge mkt mer strå för att komma upp i samma kilo mängd.
Är det samma kilo pris?

Vilket av dem folk pratar om vet jag inte.
Men då de pratar om lusern som grovfoder så bör det vara strå.
Pellets är med kraftfoder.

Hur som helst.
Strå tar längre tid för hästen att tugga i sig, vilket är bättre. Dessutom så tar det längre tid att bearbeta proteinet i grovfoder och de eventuella risker för proteinchockar är minimala när man ger stora givor. Innehåller även lite melass för att förhöja smaken.

Pellets är behandlat och tas upp snabbare, dessutom bör de blötläggas för att inte riskera foderstrupsförstoppning då de sväller mycket.

Det är även många hästar som ratar pellets för att det inte är lika smakligt.
Förstår man när man luktar på det:rofl:

Lucernpellets är också grovfoder även om det är pelleterat. Hästar är olika så man får prova sig fram vad som går ner. Pellets kan ibland vara att föredra på högdräktiga ston som inte har så mkt plats att äta en massa grovfoder pga fölet tar så mkt plats i magen... Men strå är fördelaktigt ur det perspektivet att det tar längre tid att äta upp och risken för foderstrupsförstoppning är minimal.

Dessutom så tar det längre tid att bearbeta proteinet i grovfoder och de eventuella risker för proteinchockar är minimala när man ger stora givor.
Proteinchock? Vad är det? Hästen är av naturen en gräsätare, så jag undrar vart det finns fakta om det påståendet du gör?

Pellets är behandlat och tas upp snabbare,

Det måste väl vara så att både hackat strå och pellets är behandlat. Jag har förstått det som att den enda skillnaden egentligen är att pelletsen är malda och därför går snabbare och enklare för hästen att tugga. Men båda är grovfoder som ngn annan redan har svarat. Att pelletsen skulle tas upp snabbare (annat än mindre tuggtid) undrar jag men det är kanske möjligt. Varför skulle de göra det?

Det måste väl vara så att både hackat strå och pellets är behandlat. Jag har förstått det som att den enda skillnaden egentligen är att pelletsen är malda och därför går snabbare och enklare för hästen att tugga. Men båda är grovfoder som ngn annan redan har svarat. Att pelletsen skulle tas upp snabbare (annat än mindre tuggtid) undrar jag men det är kanske möjligt. Varför skulle de göra det?

Tack för alla svar!
Vad jag hört är att strå är bättre för dem som äter för fort, för det tar längre tid att tugga i sig. Jag undrar oxå varför pelletsen skulle tas upp snabbare?

Tack för alla svar!
Vad jag hört är att strå är bättre för dem som äter för fort, för det tar längre tid att tugga i sig. Jag undrar oxå varför pelletsen skulle tas upp snabbare?

Strå är bättre för det behöver hästen tugga mer. Nackdelen som jag ser det med strå är att det är dyrare, inte finns att få tag på utan melass. Det tar också mer plats men det bryr jag mig inte om. Jag ger pellets till mina. De tycker det är jättegott. De får visserligen även lite strå varje dag. De är lika förtjusta i det.

Jag tolkade svaret om att pelletsen tas upp snabbare som att de tas upp som ett kraftfoder i stället för grovfoder. Det är jag ganska säker på att det är fel. Även om man har malt lusernet så antar jag att fibrerna är kvar.

En annan dum fråga. Jag vet att lucern är grovfoder och tex grov är krafft foder. Båda innehåller protein, men vad är mer skillnad? Mer energi i grov? havre i grov??
Vad är det som skilljer och gör at man man kan ge massor av lucern, men mindre grov?

En annan dum fråga. Jag vet att lucern är grovfoder och tex grov är krafft foder. Båda innehåller protein, men vad är mer skillnad? Mer energi i grov? havre i grov??
Vad är det som skilljer och gör at man man kan ge massor av lucern, men mindre grov?

Det är ingen dum fråga. Jag ska se om jag kan förklara.
Jag vet i och för sig inte vad grov innehåller.
Men det är som du inser skillnad på om det är ett grovfoder där proteinerna är inbäddade i fibrer och ett kraftfoder där de ligger mer fria och oskyddade. Om man ger för mkt proteiner så hinner inte allt brytas ner och tas upp i tunntarmen som det ska. En del protein rinner över till nästa tarm, grovtarmen. Om det är från ett kraftfoder så sätter det fart på bakterier som inte är så nyttiga och som kan ställa till en hel del i tarmen. Om det är från ett grovfoder så kan inte dessa skadliga bakterier komma åt det.

Proteinchock? Vad är det? Hästen är av naturen en gräsätare, så jag undrar vart det finns fakta om det påståendet du gör?

"Proteinchock", kommer inte på vad exakt det heter egentligen.
Men om man ger förmycket protein som inte kommer från grovfoder, tex soja, så kan hästar bli dåliga. Kan tyvärr inte ge dig direkta anvisningar/länkar till vart det står, men det ingår väl i basic kunskaper om häst. Sök efter det bland näringsfakta.

Jag har hört det någonstans, vet inte helt säkert dock.
Men av erfarenhet vet jag att hästar har reagerat på stora givor pellets, liksom vid stora givor annat tillskottsprotein. Detta har jag inte märkt av vid stora givor strå.

Det är ingen dum fråga. Jag ska se om jag kan förklara.
Jag vet i och för sig inte vad grov innehåller.
Men det är som du inser skillnad på om det är ett grovfoder där proteinerna är inbäddade i fibrer och ett kraftfoder där de ligger mer fria och oskyddade. Om man ger för mkt proteiner så hinner inte allt brytas ner och tas upp i tunntarmen som det ska. En del protein rinner över till nästa tarm, grovtarmen. Om det är från ett kraftfoder så sätter det fart på bakterier som inte är så nyttiga och som kan ställa till en hel del i tarmen. Om det är från ett grovfoder så kan inte dessa skadliga bakterier komma åt det.

Tack för bra svar!

Vilket av dem folk pratar om vet jag inte.
Men då de pratar om lusern som grovfoder så bör det vara strå.
Pellets är med kraftfoder.
Varför jag frågar dig är för att jag själv har läst rätt många poäng foder på högskolenivå och har inte hört begreppet Proteinchock när man prata om beteshästar eller grovfoder, som jag sa tidigare "hästen är av naturen en gräsätare/grovfoderätare...Därför undrar jag din referens till ditt uttalande... sen är Pellets är inte alltid ett kraftfoder heller, lucern är fortfarande ett grovfoder, men ett pelleterat sådant...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
687
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 249
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka