Lucern VS Fibergi Elit

Monsieur de Mai

Trådstartare
Det jag vill uppnå är att fodret ska vara smakligt och göra att en svårgödd häst har lättare att lägga på sig hull.

Vilket av ovanstående foder hade du valt? För- och nackdelar är välkomna :)

Sv: Lucern VS Fibergi Elit

Vet inte riktigt vad figergi elit innehåller men lusern brukar ju ha samma effekt som att släppa hästen på ett kraftigt försommar bete. Så det hade jag valt till en svårfödd häst- om den nu äter det vill säga, alla gillar inte det. Jag har använt det till svårfödda fullblod som jag har haft och de har blivit jättefina. Har du höanalys? För det är mycket protein i lusern så en beräknad foderstat är ju inte fel.

Jag skulle välja lucern. Min har svårt att sätta hull och vi hade riktigt dåliga värden på höt (20 protein och 8 energi) Klart de tjocka inte gick ner och min som var smal gick ju givetvis inte upp i vikt heller. Hon har fått 1,5 kg lucern pellets/dag nu i några månader, har minskat lite nu till kanske 1 kg per dag. Jag får se nu hur hon håller hullet när vi börjar hårdträna. Sen har jag fått råd från en att betfor får upp hullet på hästar men om det stämmer vet jag inte. Min får 0,5 kg pellets betfor/dag och 0,5 kg havre och ca 1 kg lucern pellets. Till det får hon ca 11-12 gk hö.

Det beror ju på om vad du behöver tillsätta mest av - energi eller protein? Hur ser analysen på höet ut?

Fibergi ELIT är ett energitätt foder med en "normal" mängd protein (ungefär som i spannmål). 12.5MJ och 80g smbrp. Det är ett HELFODER med tillsatta mineraler/vitaminer (dock ej alla!) och består av olika komponenter som spannmål, sojamjöl och linfrökaka (mfl).Ska enligt dom själva vara skonsam för hästens mage.

Lusern däremot är ett proteinrikt foder och energin är som i hö på ett ungefär (8.5MJ 0ch 105g smbrp i Kraffts lusern). Lusern är egentligen inget kraftfoder utan ett mycket bra grovfoder. Det är mildast för hästens mage samtidigt som du kan ge det även om du inte har analys på ditt hö - det gör nämligen inget om du råkar överskotta protein när det kommer från GROVFODER (hö+lusern).
Det är mycket proteinmängden i lusern som gör att det är ett bra "gödningsfoder" plus antagligen för att det är ju ett så naturligt foder som möjligt för hästens mage att smälta ner (kan jämföras med gräs). För övrigt har lusern höga mineralvärden, i synnerhet av kalcium.

Det är, som sagt, beroende på vad ditt grovfoder innehåller och vad din häst har för behov vad du ska välja men jag skulle nog också rekommendera LUSERN i första hand.

vi har använt både fibergi och lusern samtidigt, men det beror ju på hur helheten ser ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 204
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 901
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18