Lucern smakligt och utan melass

_86a_

Trådstartare
Finns det några fler märken lucern än kvarnbyfoder och dangrönts som är melassfria? Hur mycket protein och energi innehåller de?

Vilka sorter skulle en kräsen häst kunna tänkas äta?

Sv: Lucern smakligt och utan melass

kvarnbys innehåller 8,0 MJ och 150g Smbrp
dangroent vet jag tyvärr inte värdena på.

Har hört från många håll att kräsna hästar gillar kvarnbys eller liknande (speciellt sedan de gjorde om pelletsstorleken) men min pålla gör det inte. Får truga i henne det. Däremot gillar hon hack betydligt mer!

Tack för ditt svar! Om din häst inte gillar det är risken stor för att min häst inte heller gillar det. Han är sällsynt kräsen :crazy:

Kraffts lucern innehåller tyvärr ganska mycket melass.

Nån som ger dangroents lucernpellets?

Jag har för mig att Krafft ska ha lusern utan melass men att de inte tar hem det på GG. Men jag kan komma ihåg fel.
Jag ger ofta Dangroent pellets utan melass. Alla våra fyra gillar det. Jag blötlade dem i början men det tröttnade de ganska snart på. De får dem som de är ofta tillsammans med blötlagd betfor. ponnyerna äter detta åretb runt. De har inte tröttnat än. Det hackade strået från Krafft tröttnade de däremot på.

Då kanske det finns hopp för att även min pålle skulle äta det då :) Nån som vet värdena på dangroents?

Dangroents

LUSERN PELLETS

Råprotein 15%
Smältbar RP 105 g/kg
Växttråd 29%
Torrsubstans 92%
Energi 8 MJ/kg

Enligt Krafft 5% pellets, 15% melass hackad strå, som bindemedel. Så mycket är det väl inte - bete lär ju innehålla långt mycket mera?!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
635
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 483
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka