Lucern- mängd...?

J

JeHo

Hur mkt "vågar" man ge av lucernpellets?
Är typ 1L/dag på tok för mkt?

Hur mkt ger ni som fodrar med lucernpellets?

Sv: Lucern- mängd...?

Lusern räknas som grovfoder, och 1 liter är absolut inte för mycket. Det väger väl inte ens ett kilo?
Jag ger förvisso lusernhack, och har gett såpass som 4kg/dag, när höt har haft taskiga värden.
På somrarna får min dock pellets som stödfodring under betet, och jag brukar då ge 2 kg/dag.

Senast ändrad:

vårat halvblod får ca 2 kg utöver 15 kg hö(ingen analys) på vintern för att hålla hullet uppe. han tränas någorluna hårt och är 17 år.
1L är abolut inte för mycket.

Ingen fara Jennie. Jag har gett Cz mer än så.
Exakt hur mycket pellets vågar jag inte svara på och hittar inte att det skulle finnas en begränsning.
Nu i år får han bara 0,5 kg och jag blöter alltid upp det.
// Linda

Antiqua skrev:
Lusern räknas som grovfoder, och 1 liter är absolut inte för mycket. Det väger väl inte ens ett kilo?

Lucernpellets räknas som kraftfoder. Hacket räknas som grovfoder.

1 liter är inte mkt, MEN, sen beror det ju på hur mkt din häst behöver med tanke på värdena på höet.

Då jag hade dåliga värden på höet, så fick två av mina hästar lusern, den ena 3 kg/ dag o den andra 2,5 kg/dag.

Det du ska tänka på är att när du ska introducera lusern första gången, så måste du vara försiktig, börja med några pellets (UPPBLÖTT), öka sedan med 1dl varannan dag, tills du kommit upp i den giva du ska ge.
Kan verka lite segt, men för hästens mages skull, det allra bästa.

Hej Jennie!

Mina fodras bara med lucernpellets, upptill ett energirikt hö.
Blöter upp pelletsen med dubbelt så mkt vatten, ett par timmar innan fodring.
Nickolina får 2 kg. ( + olja)
Lilla bebis Ester ( 7½ månad) äter 1.5 kg. ( + soja)
Ella äter 0.5 kg
Elin äter 1 kg.
Hos mig är 6 dl, ungefär 0,5 kg.

Linda

Pellets räknas också som grovfoder har jag lärt mig, och även Krafft räknar det som grovfoder;)

Krafft är ju leverantören och även om jag gärna köper deras produkter så skulle jag inte köpa deras resonemang rakt av. Det HAR förekommit diverse lustiga kommentarer ...

1 liter om det är hack är inte särskilt mycket, men det är svårt att säga HUR mycket. Använd våg!

Jag ger ca ½ liter, 2 ggr om dagen. Hade tänkt höja upp det till 1 liter, 2 gånger om dagen, men var lite osäker själv om det kanske var för mycket, men har nu också fått svar :bow:

lill_flesky skrev:
Lucernpellets räknas som kraftfoder. Hacket räknas som grovfoder.
Och jag har fått lära mig av en erkännt duktig foderperson att man kan räkna lusernpellets som halvt kraftfoder och halvt grovfoder. Det är ju ett finhackat grovfoder.
// Linda

Man bör blöta lusernpellets. I alla fall om man ger en större mängd.
Jag tycker 0,5 kg är tillräckligt mycket för att blötlägga och det är MIN åsikt.

Uddatyp skrev:
måste man blöta lucern?
Måste och måste vet jag inte, men man bör göra det. Detsamma gäller annat pelleterat foder, i synnerhet om det råkar vara till en häst som kastar i sig maten eller har lätt för att få foderstrupsförstoppning.

Krafft rekommenderas på påsen att man blöter lucernpellets. Däremot påstod en försäljare av Kvarnbyfoder att deras pellets behöver man inte blöta. Tror jag vad jag vill om och fuktar lucernpluttarna oavsett tillverkare.

Hej Linda T och Linda!:bump:

Linda- hur mkt olja ger du till Nickolina? vad får hon mer?

Linda T- vad får Czin Czin mer än lucernpellets?

Kram Jennie

Just nu går han på
11 kg hösilage (70%),
1 kg krafft groov,
½ kg Salsa havrefri müsli,
½ kg lusern,
1 dl olja.
Ca 95 MJ.
// Linda

för ja har ju just börjat o ger bara 1 dl om dan nu..så e inte så mycke..

Hej igen!

Hon äter ca 9 kg hö,
2 kg lucernpellets,
& 3 dl olja,
+ mineraler.
Ger ca 100 MJ

Senast ändrad:

1 liter lusernpellets är 500 g lucern.. dvs inte mycket alls.. pelletsarna brukar jag föredra att blöta..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
999
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama