lucern hackad strå

Zolimita

Trådstartare
Vilka tillverkare har det? Vilka brukar granngården ha hemma och hur stor är en säck och vad är priset?
*nyfiken*
 
Granngården har kraffts lucern hackad strå som kostar 120 kr för 25 kg i alla fall här....
 
Krafft tillverkar, Granngården brukar alltid ha det hemma.

Det är inte i säck utan i BAL, som en spånbal ungefär.

Minns inte priset på rak arm dock.

Var dock medveten om att Karfft Lucen MIX (också hackat strå men med tillsats av gräsfröhalm) också är i bal, så läs på balen så du köper rätt.
 
de har lite olika innehåll... vet inte just vad
vi gav det hackade strået till vardags tillsammans med höt och det hackade stråmixet lite mer so extra foder, på tävling å så..
 
hackad luzern är ett foder som man använder som komplement till kraftfodret, luzernmixen används för att ex. blanda men halm.. nåt åt det h¨ållet..
 
Skillnaden mellan luvern hackat strå och lucern mix (också hackad) är näringsvärdet.

Lucernhacket är ren, hackad lucern. I Mixen har man blandat i gräsförhalm och får på så sätt ner näringsvärdet epr kg foder, ffa vad avser protein.

Båda används likadant, dvs som komplement till stråfoder. Det GÅR att ge det som enda stråfoder med men är inte optimalt.

Lucern hack:
8,5 MJ/kg foder
105 gr SRP/kg foder

Lucern Mix:

7.5 MJ/kg foder
65 gr SRP/kg foder.

Även mineralerna skiljer sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 077
Senast: Shaggy
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 413
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp