lucern frågor

snigelfarmor

Trådstartare
Hej alla.

Utan analys ska vi ge lusernhack till vår nya dponny 15 år i full kondition,som ska jobbas mycket inför tävlingssäsongen. han är för smal nu.

Han går på 9 kg hö, och jag ser redan hur den ökade högivan ger resultat, så det är positivt. Just nu äter han inget annat.

Hur har ni gjort med era luserngivor?

Ska man börja smått?
Hur ger ni lusern?
Ändras bajset något?

Vad händer vid proteinöverskott? Finns det risk för det?

Sv: lucern frågor

Ger iofs lusernmix, men det får han oftast tillsammans med hösilaget, i en hög uppepå en gång om dagen. Med alla fodermedel är det bäst att börja försiktigt och vänja in hästarnas mage på dem. Risk för proteinöverskott finns det alltid, speciellt om man inte har analyser på fodret så man har ett hum om hur man ligger till. Oftast är det ingen fara, hästen kissar ut överskottet (som ju iofs är skadligt för miljön...).

Sv: lucern frågor

Jag ger hackad lucern i hink som ställs på golvet. Som med all ny mat ska även lucernet introduceras sakta och lugnt. Börja med något hekto och öka sedan på under ca 14 dagar till den giva hästen ska ha. Jag har inte sett att bajset har ändrat sig varken i konsistens, lukt eller färg.

Proteinöverskottet som kan bli iom att höet inte är analyserat är inget farligt då all protein hästen får kommer från grovfoder. Friska hästar klarar upp till två-tre gånger så hög kvot (som normalt) speciellt när det kommer från grovfoder.
//marti

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·
Foder & Strö Min häst Har alltid varit lite tunn i kroppen. Efter att ha bytt stall i slutet av Aug.-13 så har han lagt på sig bra. Idag har han fri...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Dandylinn
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Min häst kommer förmodligen att byta ställe nu, från uppstallning till lösdrift. Jag funderar på hur jag ska göra med maten på...
Svar
18
· Visningar
1 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar