LS i passet???

G

GebaGirl

Hej

Har köpt ett sto efter Gulivers u. Bagira, med pass från Riga.
Det finns olika betäckningar efter namnen i stamtavlan.
HN = Hanoveranare
LS = ????
XX = Fullblod

Vet någon vad LS kan stå för samt om det finns någon bra sida
(ej allbreedpedigree) man kan gå in och söka på för jag saknar info om de 3-4 närmaste på mammans sida.
Jordan och Joker (LS) har någon hört talas om dem.
Vore kul att veta då hon är mkt trevlig i både kropp, gång och huvud.

Sv: LS i passet???

En sida där man kan hitta en del hästar från bl a Lettland är den finska www.sukuposti.net
Jag hittade i allafall en del av hästarna i mitt lettiska stos stamtavla där.
Jag vet ej vad LS står för, men det är antagligen det lettiska varmblodet det handlar om. En annan sida med mycket info om lettisk hästavel är
http://par.zirgiem.lv/enindex.html

Du frågar om Joker, jag vet bara att det fanns en hingst som hette Jokers L774 f.1968.

Hej!

Jag kommer från Lettland - det är kul å höra att lettiska hästar har det bra i Sverige :) Gulivers vet jag inte, men Bagira var en ganska duktig hoppnings häst som tyvär fick problem med benen (mer vet jag inte). Om du vill, så kan du gå till den här sidan: http://www.sporthorses.lv/sh/forum/ - där vet kanske någon nåt mer.

Och Jfrelin var rätt, LS står för lettisk sporthäst :)

Hoppas att du hittar mer information!

Tack alla som svarat

Finns det någon som har mer att tillägga gör det gärna. Jag kollar av med jämna mellanrum.
Kul att jag inte hade som jag trodde ren dressyrhäst även om nån annan får utnyttja den talangen.

Det stämmer.
Fick tillbaka passet nu i veckan och hon har L 774 Jokers,
Var han draghästvarianten eller?

Bagira heter L3689 f -87
Jupiters L 1165 (1981) är tydligen hennes halvfarbror, farfar var Jokers.
Har så svårt med hästsidorna från öst, eller så är det nog internet öht. Jag räknade med räknesticka i skolan.

Vore kul om någon visste när och hur högt Bagira tävlade, jag hittar inget.

Det stämmer.
Fick tillbaka passet nu i veckan och hon har L 774 Jokers,
Var han draghästvarianten eller?

Bagira heter L3689 f -87
Jupiters L 1165 (1981) är tydligen hennes halvfarbror, farfar var Jokers.

Jokers pappa var Juritis som härstammade från holsteinaren Madis (hopphästar) men som själv ärvt den tyngre draghästvarianten via sitt möderne (oldenburgare och lettiska hästar). Juritis var framgångsrik vid dåtidens tester av draghästar (dubbelchampion och rekordhållare i "ex-USSR"). Jokers mamma Aile hade också mest Oldenburghärstamning.
Har PMat dig och upptäckt att våra ston har samma morfar Baikals. Jupiters är just "halvfarbror", dvs han är också efter Jokers precis som Baikals.

Liknande trådar

L
Avel Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med lite info ang min hästs stam. har fått fram lite info men skulle gärna vilja veta mer ? Kanske...
Svar
2
· Visningar
1 823
Senast: Rosett
·
L
Avel Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med lite info ang min hästs stam. har fått fram lite info men skulle gärna vilja veta mer ? Kanske...
Svar
2
· Visningar
1 057
Senast: Rosett
·
W
Avel Såg att vårat ena avelssto är helsyster med en annan häst som tidigare haft placeringar i svår dressyr! Blev lite nyfiken på vem det kan...
Svar
15
· Visningar
2 023
Senast: Miaa
·
Avel Min häst P'ubriacones(KWPN) är efter Julio Mariner. Mamman heter Werna och är efter Codex och undan Nelly. Men där tar det slut :p För...
Svar
11
· Visningar
1 200
Senast: Pubriacones
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka